15 smrteľných hriechov, ktoré katolíci vo svojich spovediach nespomínajú –

15 smrteľných hriechov, ktoré katolíci vo svojich spovediach nespomínajú –


o. David Nix

19. augusta 2024  


Cirkev

Všetci sme sa narodili v dedičnom hriechu, čo znamená, že status quo aj toho najroztomilejšieho dieťaťa na zemi pred krstom má istú prirodzenú, ale žiadnu nadprirodzenú dobrotu. Ale Boh má v pláne pre toto dieťa nadprirodzenú blaženosť v Nebi a to s telom (premeneným) a dušou. Pretože zdedený prvotný hriech nás všetkých oddeľuje od Boha, na zmierenie každej osoby narodenej v hriechu bola potrebná veľká obeť Bohočloveka Ježiša Krista. Pretože iba čistá, bezúhonná a bezhraničná obeta môže zahladiť nekonečnú urážku nekonečne dobrého Boha. Obeta je potrebná, pretože „bez vyliatia krvi niet odpustenia hriechov“ – Hebr 9,22. Takže jediná vec, ktorá nás hriešnikov môže zmieriť s Bohom, je Bohočlovek, Ježiš Kristus na svojom kríži. Zásluhy Jeho umučenia, smrti a zmŕtvychvstania sa udeľujú najskôr v krste (1Pt 3,21) a neskôr vyznaním skutočných hriechov kňazovi (Jn 20,22–23).

Ak sme dostali milosť byť pokrstení, potom sme získali to, čo sa nazýva „milosť posväcujúca“. Jediný spôsob, ako môže katolík stratiť milosť posväcujúcu, je spáchať smrteľný hriech. Každý katolík na planéte je buď v milosti posväcujúcej, alebo v smrteľnom hriechu. V tejto veci neexistuje žiadna šedá zóna. Je to extrémne čiernobiele – buď v posväcujúcej milosti, alebo v smrteľnom hriechu. Tí, ktorí zomrú v posväcujúcej milosti, idú do Neba alebo do Neba cez Očistec. Tí, ktorí zomrú v smrteľnom hriechu, idú do Pekla. Existuje mnoho hriechov ako vražda alebo zneužívanie detí, o ktorých väčšina katolíkov vie, že sú smrteľnými hriechmi. Ale väčšine moderných katolíkov v ich spovediach chýbajú niektoré hlavné smrteľné hriechy.

Ilustračný obrázok: Jacob van Swanenburg, Posledný súd a sedem smrteľných hriechov
zdroj: wikimedia commons

Čo je všedný hriech a čo je smrteľný hriech? Jánov list to vysvetľuje: „Každá neprávosť je hriechom, ale je aj hriech, ktorý nevedie k smrti“ (1Jn 5,17). Ľahký hriech je menší hriech, ktorý možno odčiniť ľútosťou, prosbou Boha o odpustenie, modlitbou, prijatím Eucharistie a inými spôsobmi. Smrteľný hriech však vyženie Najsvätejšiu Trojicu z našej duše a jediný spôsob, ako znovu získať Ježišovo priateľstvo, je vyznať sa kňazovi (Jn 20,23). Čo je smrteľný hriech? Je to prestúpenie Božieho zákona vo veľkej veci, ale vyžaduje aj plné vedomie závažnosti veci spolu s vedomou vôľou spáchať hriech.

Dôraz sa za posledných 50 – 70 rokov kládol najmä na dve subjektívne časti vyššie uvedenej definície – poznanie závažnosti skutku a úmysel. Ale staré katechizmy ba aj nový Katechizmus katolíckej Cirkvi hovoria o prekonateľnej nevedomosti a za túto nevedomosť je často zodpovedná dotyčná osoba. To je prípad, keď sa človek nenamáha, aby zistil, čo je pravda a dobro, alebo keď je svedomie zaslepené zvykom páchať hriechy – viď CCC 1790–1791. Inými slovami, ak niekto počúva kázanie kňaza, číta článok v katolíckej tlači alebo mu niekto povie, že niektorý skutok, ktorý bežne koná je hriechom, vzniká u dotyčného morálna povinnosť presvedčiť sa, nakoľko môže, či je to tak. Pokiaľ si tú vec nevyjasní a skutok je hriechom, nemôže sa dovolávať neprekonateľnej nevedomosti a je zodpovedný pred Bohom.

Netreba však zúfať, ak je to váš prípad. Dobrou generálnou spoveďou zo všetkých svojich hriechov odídete zo spovednice čistý ako bábätko v deň krstu. A budete to cítiť – okamžite. Je len jedna vec, väčšia ako vaša schopnosť zhrešiť – schopnosť vášho Nebeského Otca odpustiť vám. Netreba sa extrémne hanbiť, spovedníci už stopercentne počuli všetky možné aj nemožné hriechy a sotva čo ich prekvapí. Nemajú potrebu byť na kajúcnika zlí; každý, kto sa chce úprimne vyspovedať a polepšiť je nimi úprimne vítaný. Vyznanie hriechov sa môže zdať ťažké, ale je to dobrý obchod. Za 10 minút hanby pred človekom, ktorý je viazaný mlčaním vymeníte večnosť v Pekle za večnosť v Nebi. Ježiš už za to zaplatil hodinami mučenia a smrťou. Zásluhy Jeho smrti sa vám privlastňujú krstom a spoveďou. Ježiš Kristus zaplatil pokutu za všetky hriechy. Také je jeho nekonečné milosrdenstvo. Takže, vyznajte všetky hriechy solídnemu kňazovi a z vašich pliec zložíte váhu sveta. Verte svätým a učiteľom Cirkvi, ktorých citujem nižšie. Ak máte na srdci niektorý z nasledujúcich hriechov, musíte ich vyznať (s počtom, hoci aj približným), aby ste sa vyhli pekelnému ohňu a večnému zatrateniu.

1. Antikoncepcia, umelé oplodnenie a potrat

Väčšina katolíkov vie, že potrat je vražda. Ale mnohí katolíci nevedia, že antikoncepcia (v manželstve i mimo manželstva) je smrteľným hriechom. Sterilizácia (muža alebo ženy) a všetky formy antikoncepcie, bariérová, hormonálna, vnútromaternicové telieska, postkoitálne tabletky atď, sú smrteľným hriechom. A tie je treba vyznať, aby človek mohol vstúpiť do posväcujúcej milosti.

Medzi týmito hriechmi sú niektoré ešte závažnejšie ako iné. Mnohí katolíci nevedia, že perorálna antikoncepcia a vnútromaternicové teliesko fungujú sčasti ako antikoncepcia a sčasti ako abortívum. To znamená, že katolícke ženy užívajúce tabletky (a muži, ktorí s nimi spia), by sa mali vyznať nielen zo smrteľného hriechu antikoncepcie v manželstve, ale aj z toho, že v princípe zabili niektoré zo svojich vlastných detí použitím tabletky, injekciou alebo antikoncepčný implantátom v ramene. Všetky tieto prostriedky sú chemicky zostavené tak, aby najprv zastavili ovuláciu a potom, sekundárne, oddelili vnútornú výstelku maternice, aby sa oplodnené vajíčko, teda počatý človek, nemohlo v maternici usadiť a bolo spláchnuté do záchoda.

Ako väčšina čitateľov vie, umelé oplodnenie vyžaduje, aby sa tucet či viac vlastných detí obetovalo prostredníctvom „redukcie embryí“ a „zmrazenia“, a nakoniec sa dovolilo narodiť jednému, alebo dvom. Umelé oplodnenie teda doslova zabíja deti po desiatkach. Ale Boh môže odpustiť aj vraždu detí. Len ju treba vyznať a oľutovať.

2. Masturbácia a/alebo sledovanie pornografie pred manželstvom alebo v manželstve

Niektorí svätí poukázali na to, že hriechy, ktoré boli trestané fyzickou smrťou v Starom zákone (judaizmus), sú často hriechmi, ktoré spôsobujú duchovnú smrť v Novom zákone (katolicizmus). Boh v Starom zákone priamo zabil iba niekoľko ľudí a Onan je jedným z nich. Keďže Onan vedel, že potomstvo nebude jeho, kedykoľvek obcoval so ženou svojho brata, zakaždým vylieval semeno na zem, len aby neposkytol potomstvo svojmu bratovi. Pánovi sa však znepáčilo, čo robil, a dal zomrieť aj jemu“ – Gen 38,9–10.

Sterilizácia, masturbácia a používanie kondómu je teda smrteľným hriechom, aj keď sa pri tom nesleduje žiadna pornografia. A čo je sledovanie pornografie bez masturbácie? Aj toto je smrteľný hriech, keďže Ježiš povedal: „No ja vám hovorím: Každý, kto na ženu hľadí žiadostivo, už s ňou scudzoložil vo svojom srdci“ – Mt 5,28. V tomto duchu môže byť obyčajná túžba po žene alebo mužovi na ulici smrteľným hriechom!

3. Necudnosť v obliekaní, vrátane nosenia legín a krátkych šortiek

Mohol by som tu citovať nespočetné množstvo svätých, ale najvýstižnejším opisom je to, čo povedala Matka Božia vo Fatime: „Bude zavedená móda, ktorá nášho Pána veľmi urazí.“ Aká to bude móda, ak nie legíny a krátke šortky? Je zvláštne, že mnohé katolíčky poznajú tento citát z Fatimy, no aplikujú ho len na ženy, ktoré sa odhaľujú ešte viac ako ony. Dámy, keď počujete Pannu Máriu z Fatimy, že určitá móda vás (a mužov, ktorí na vás chlípne pozerajú) zavedie do Pekla, predstavujete si nejaký imaginárny čas v roku 3024, keď príde móda ešte horšia ako legíny a krátke šortky? Ak nosíte tieto veci na omšu, mali by ste sa spovedať aj zo svätokrádeže.

Pomyslite na toto: ak má váš farár, ktorý toto toleruje pravdu a ja (otec David Nix, pozn. prekl.) sa mýlim, ak ma poslúchnete a nebudete sa tak obliekať, stratíte maximálne tak trochu pohodlia. Ak mám však pravdu, potom skúste uvažovať o svojich prvých 15 sekundách v Pekle. Ako hovorí otec Zuhlsdorf, len meditujte o svojich prvých 15 sekundách v Pekle. Meditujte pätnásť sekúnd nad pecou s teplotou niekoľko tisíc stupňov a uvedomením si, že ste práve naveky stratili Boha, pretože ste si mysleli, že legíny (ktoré každému mužovi vo vašom okolí ukázali všetky intímne miesta vášho tela) vás a nespočetné množstvo mužov priviedli do Pekla. Využívam strach z Pekla, aby som vás prinútil prestať nosiť legíny a krátke šortky? Áno, využívam.

4. Smilstvo alebo náruživé skutky už pred svadbou

Svätý Tomáš Akvinský píše: „Odpovedám, že smilstvo je smrteľný hriech. Treba povedať, že niečo sa nazýva smrteľným hriechom dvojmo: jedným spôsobom podľa svojho druhu. A týmto spôsobom bozk, objatie alebo dotyk podľa svojej povahy neznamenajú smrteľný hriech; tie môžu sa totiž dať bez náruživosti; buď podľa zvyku vlasti, alebo z nejakej nutnosti alebo rozumnej príčiny. – Iným spôsobom sa hovorí niečomu smrteľný hriech podľa jeho príčiny; ako ten, kto dáva almužnu, aby niekoho uviedol do bludu, hreší smrteľne pre zlý úmysel.

Vyššie už bolo povedané, že súhlas s potešením zo smrteľného hriechu je tiež smrteľný hriech, a nielen súhlas so skutkom. A pretože smilstvo je smrteľný hriech, a oveľa viac iné druhy nečistoty, nielen súhlas so skutkom ale aj súhlas s potešením z takého hriechu je smrteľný hriech. A preto, keď sa bozky a objatia dejú pre takéto potešenie, sú to smrteľné hriechy – ST II.II.154.4 c.

5. Čokoľvek neprirodzené v manželstve

Dvaja najväčší morálni teológovia Cirkvi, svätý Tomáš Akvinský a svätý Alfonz Liguori, obaja učia, že neprirodzené formy styku v manželstve sú smrteľným hriechom. Stáva sa, že keď sa spovedáte z tohto hriechu, mnohí spovedníci povedia: „Nie je to hriech.“ Ak poviete: „Ale svätý Tomáš Akvinský aj svätý Alfonz Liguori hovoria, že je to smrteľný hriech,“ potom vám spovedník pravdepodobne povie: „Ale oni nie sú neomylní.“ To odhaľuje jeho úplný nedostatok pochopenia Božieho zjavenia – že v katolíckej Cirkvi je neomylného oveľa viac ako vyhlásenia ex catedra. Stovky pápežov súhlasia s týmito dvoma svätými, takže prosím choďte za poriadnym kňazom, ktorý tomu rozumie.

6. Homosexuálne skutky

Všetky sexuálne hriechy (heterosexuálne alebo homosexuálne) sú smrteľnými hriechmi, ak sú spáchané úmyselne. Ale homosexuálne hriechy nepatria len do kategórie smrteľných, ale aj do kategórie extra ťažkých smrteľných hriechov, o ktorých sa hovorí, že volajú k Bohu o pomstu.

To znamená, že sodomia je jedným zo štyroch najhorších smrteľných hriechov, ktorých sa môžete dopustiť. Na priateľstve medzi ľuďmi rovnakého pohlavia nie je nič zlé, sodomia je však špinavá, zlá a násilná. Viem, že sú niektorí kňazi, ktorí sa dopúšťajú sodomie a iní kňazi, ktorí sa jej nedopúšťajú, ale chvália tých, ktorí ju páchajú. Tu musím byť veľmi úprimný: Ak sa dopúšťate homosexuálnych hriechov a nečiníte pokánie, vyznajte ich a snažte sa prestať, inak pôjdete navždy do Pekla. Prepáčte, že som úprimný, ale hovorím to, pretože vás milujem a skutočne verím, že Boh môže odpustiť hriechy každému. Každý vie, že Boh je milosrdný, a je aj dosť mocný na to, aby odpustil aj takéto špinavé hriechy.

7. Chronické zlyhanie pri katechizácii vašich detí

Veľa dobrých matiek a otcov občas vynechá nejaké katechetické hodiny pre svoje deti, a to nie je veľký problém. Preto hovorím, že je to smrteľný hriech, len ak ste chronicky (doživotne) zlyhali v katechizácii svojich detí. Ak sa vy sami nenaučíte katolícku vieru a nenaučíte ju svoje deti (a nemyslím tým len nedeľnú omšu, myslím plnosť katolíckej viery), potom je to smrteľný hriech. Toto je namierené najmä na biologických otcov a kňazov, keďže ste povolaní byť hlavnými katechétmi svojich rodín a farností. Nič z toho nie je legalizmus. Všetko spočíva v láske: „Ak ma milujete, budete zachovávať moje prikázania“ – Jn 14,15.

Ako môžu vaše deti poznať Ježiša, ak ich neučíte modliť sa a meditovať a modliť sa ruženec? Keď sa ruženec správne modlí, skutočne nám predstavuje Ježiša Krista, takže vaše deti na konci svojho života nikdy nepočujú od nášho Pána: „Nie každý, kto mi hovorí: „Pane, Pane,“ vojde do nebeského kráľovstva, ale iba ten, kto plní vôľu môjho Otca, ktorý je na nebesiach. Mnohí mi v onen deň povedia: „Pane, Pane, či sme neprorokovali v tvojom mene? Nevyháňali sme, v tvojom mene zlých duchov a neurobili sme v tvojom mene veľa zázrakov?“ Vtedy im vyhlásim: Nikdy som vás nepoznal; odíďte odo mňa vy, čo páchate neprávosť!“ – Mt 7,21–23.

8. Veľké poškodenie povesti a dobrého mena

Svätý Ignác z Loyoly píše: „Ak odhalím skrytý smrteľný hriech iného, hreším smrteľne. Ak odhalím skrytý všedný hriech, zhreším všedne; ak jeho chybu, prejavujem svoju vlastnú.“ To znamená, že ak ohováram, že sa môj blížny dopustil cudzoložstva, privádza ma to do smrteľného hriechu, keďže som odhalil skrytý smrteľný hriech. Ale kľúčom k tejto fráze je slovo „skryté“, pretože, ak napríklad prezradíte, že vaša matka už nechodí na svätú omšu alebo váš otec odišiel z katolíckej Cirkvi, ide o verejné smrteľné hriechy. Niežeby sa o nich malo veľa hovoriť, ale diskutovať o verejnom smrteľnom hriechu, povedzme o politikovi, nie je smrteľným hriechom.

Ďalšou výnimkou je intervencia. Napríklad, ak váš sused sexuálne obťažuje svoje deti, musíte zavolať políciu. Ak je váš strýko alkoholik, možno budete musieť zasiahnuť. Nie je hriechom diskutovať o týchto veciach, ale vždy to musí byť pre fyzickú bezpečnosť a večnú spásu iných. Opakujem čo povedal svätý Ignác z Loyoly: „Ak odhalím skrytý smrteľný hriech iného, hreším smrteľne.“

9. Zmeškanie alebo vynechanie nedeľnej svätej omše bez dobrého dôvodu a/alebo zbytočná práca v nedeľu

Kedysi sa za zbytočnú prácu v nedeľu považovala práca nad dve hodiny. Svätý Ján Mária Vianney, ktorý v nedeľu videl ľudí tlačiť svoje farmárske vozíky. Povedal: „Vidím, ako tlačia svoje vozíky a vidím, ako ich tlačia do Pekla.“ Nemohli by sme to povedať v nedeľu v supermarkete? „Vidím, ako tlačia svoje vozíky a vidím, ako ich tlačia do Pekla.“

Opäť je tu namieste rozlíšenie. Aj v nedeľu je potrebné v istých prípadoch pracovať. Napríklad zdravotníctvo vyžaduje prácu aj v nedeľu: „Slobodno v sobotu robiť dobre alebo zle, zachrániť život alebo zničiť?“ – Mk 3,4. Alebo, ak máte v nedeľu veľkú hostinu pre svoju rodinu, samozrejme môže byť potrebné poupratovať. Výnimkou je aj charitatívna práca: upratovanie kostola alebo práca vo vývarovni. Tieto práce sú nielen povolené, ale v nedeľu dokonca podporované. Ale celkovo by sme mali viac pracovať v sobotu, tak ako Židia v piatok, aby sme všetko stihli. Už počujem, ako veľa kňazov odpovedá: „Ale podľa Nového zákona sme slobodní v Ježišovi Kristovi, tak prečo nás porovnávať so starozákonnými Židmi a sobotou? Odpovedám: „Práve preto, aby sme mohli byť v nedeľu so svojimi rodinami slobodnými Božími synmi.“

10. Odopierate svojim pracovníkom spravodlivú mzdu

Pápež sv. Pius X. vo svojom katechizme píše: „Hriechy, o ktorých sa hovorí, že volajú k Bohu o pomstu, sú tieto štyri: (1) Úmyselná vražda; (2) Hriech sodomie; (3) Útlak chudobných; (4) Okrádanie robotníkov o ich mzdy.“ Tieto posledné dva musia byť brané do úvahy katolíkmi, ktorí zamestnávajú iných. Toto sú štyri najvážnejšie hriechy. Toto nie sú moje zastarané predsudky. To je učenie Magistéria katolíckej Cirkvi. Oveľa viac častí našej artikulovanej viery a morálky je neomylných, než len dve vyhlásenia ex catedra.

11. Opilstvo alebo užívanie drog

Opíjanie sa nie je smrteľným hriechom len preto, že vedie k páchaniu ďalších smrteľných hriechov (ako väčšina ľudí dnes hovorí), ale aj samo o sebe opilstvo prevracia ten najväčší prirodzený dar, ktorý nám bol daný, náš rozum. Pre svätého Alfonza Liguori: „Všetky autority sa zhodujú, že na to, aby sa opilstvo stalo smrteľným hriechom, je potrebné, aby to bola dokonalá opilosť, totiž, žeby celkom pozbavila človeka používania rozumu, ako to učí sv. Tomáš (II IIæ q. 150, a. 2) a iní učitelia Cirkvi.

Zloba opilstva spočíva v tom, že človek sa vedome a dobrovoľne zbavuje používania rozumu. Svätý Antoninus učí to isté. Preto by smrteľne nehrešil ten, kto by z pitia vína celkom nestratil používanie rozumu, aj keď myseľ by bola rozostrená, ale nie natoľko, aby nedokázal rozoznať medzi dobrom a zlom, ako napr. autori bežne hovoria.

12. Vyslovovanie mena Ježiš nadarmo

V Teologickej sume II-II, otázka 122, článok 3, svätý Tomáš Akvinský vysvetľuje prikázanie „Nevezmeš meno… svojho Boha nadarmo,“ tým, že hovorí, že toto je vlastne rúhanie a že „Rúhanie alebo akékoľvek slovo alebo skutok, ktorý je urážkou Boha, je oveľa závažnejší ako krivá prísaha. Teda, hovoriac „Ježišu Kriste!“ nadarmo (nie v modlitbe, chvále alebo prosbe) je smrteľným hriechom. Pamätajte, ako som povedal vyššie, že hriechy zvolávajúce telesnú smrť v Starom zákone zvyčajne spôsobujú duchovnú smrť v Novom zákone. Prosím, pamätajte, že meno Ježiš je rovnako sväté ako meno Jahve, pretože je to tá istá osoba, Boh.

Ak by niekto povedal to druhé v Starom zákone, bol by ukameňovaný. Dnes, v Novej zmluve, je súd pozdržaný, a preto nezomrieme hneď po spáchaní smrteľného hriechu, ako je napríklad vyslovovanie Božieho mena nadarmo. Skrátka, máme čas vyznať tento hriech, skôr ako príde súd. Je zrejmé, že ak žena prechádza pôrodom alebo muž je mučený pre Krista a kričí sväté meno „Ježiš!“, nie je to hriešny čin, ale naopak záslužný, keď Ho prosí o pomoc! Ale len tak nadarmo zneužívať Sväté meno Ježiš je určite smrteľným hriechom, ktorý privoláva trest na vás a ľudí okolo vás. Učím svojich žiakov: „Keď v modlitbe vyslovíš meno Ježiš, anjeli k tebe prídu a démoni utekajú. Keď zneužiješ meno Ježiš, anjeli utekajú a démoni prichádzajú k tebe.“

13. Popieranie katolíckej viery, vrátane akéhokoľvek zapojenia sa do okultizmu, vykladania tarotových kariet alebo dosiek Ouija

Ježiš povedal: „Tak každého, kto mňa vyzná pred ľuďmi, aj ja vyznám pred svojím Otcom, ktorý je na nebesiach, ale toho, kto mňa zaprie pred ľuďmi, zapriem aj ja pred svojím Otcom, ktorý je na nebesiach“ – Mt 10,32–33.

Hrať sa s inými náboženstvami je priamym popretím Ježiša Krista, rovnako ako dovoliť svojim deťom hrať sa s tarotovými kartami a doskami Ouija, ktorými sa komunikuje s duchmi. Toto všetko sú smrteľné hriechy, ktoré treba pred svätým prijímaním vyznať v spovedi. Je čítanie Harryho Pottera alebo nechať svoje deti čítať Harryho Pottera smrteľným hriechom? To ja neviem s istotou rozhodnúť ale sú exorcisti, ktorí to za smrteľný hriech z dobrých dôvodov považujú.

14. Vynechanie piatkového pokánia

Od prvých dní kresťanstva boli piatky dňom pôstu, keďže v piatok za nás Ježiš zomrel. Až do II. vatikánskeho koncilu sa katolíci museli zdržať mäsa asi 50 piatkov v roku. Toto bolo prikázané pod smrteľným hriechom. Zmenilo sa to? Nie. Nový Kódex kánonického práva vydaný za pápeža Jána Pavla II. zmenil iba typ pokánia, nie požiadavku na piatkové pokánie. Teraz sa stále môžete zdržiavať mäsa, ale v novom kódexe z roku 1983 je povolené aj náhradné pokánie.

Inými slovami, stále sme pod trestom smrteľného hriechu viazaní konať v piatok nejaké pokánie (fyzicky ťažký akt návratu k Bohu), aj keď to nemusí byť iba zdržiavanie sa mäsa. Ale zdržať sa mäsa je najjasnejším znakom toho, že neobchádzame takú vážnu vec, preto vrelo odporúčam všetkým (okrem veľmi starých, veľmi mladých, chorých a tehotných), aby sa zdržali mäsa vo všetky piatky okrem sviatkov 1. triedy (slávností v novom kalendári).

15. Prijímanie svätého prijímania s ktorýmkoľvek z vyššie uvedených hriechov na srdci

Katechizmus pápeža sv. Pia X. hovorí: „Kto ide na sväté prijímanie v smrteľnom hriechu, prijíma Ježiša Krista, ale nie Jeho milosť; okrem toho sa dopúšťa svätokrádeže a zaslúži si trest zatratenia.“

Okrem toho Tridentský koncil (neomylný koncil) hovorí: „Za žiadny zločin sa nemožno báť od Boha ťažšieho trestu ako za nesväté alebo bezbožné používanie Eucharistie (Trent, De Euch v.i.). Prosím, ak ste sa dopustili niektorého z vyššie uvedených hriechov, choďte na spoveď pred prijatím najsvätejšieho Tela a Krvi Pána.

Pre Christianitas.sk preložil J. Duháček

PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 €
10 €
20 €
50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)