Nová úroveň rabovania: USA navrhujú legalizovať pirátstvo proti ruským tankerom

Nová úroveň rabovania: USA navrhujú legalizovať pirátstvo proti ruským tankerom

.


Aktuality, Námorníctvo,

Na pochopenie toho, čo je to “svetový poriadok založený na pravidlách”, z ktorého porušovania Západ obviňuje Rusko, slúži publikácia v americkej konzervatívnej publikácii The Federalist s úprimným názvom: “Aby sme podporili starnúce americké námorníctvo, je čas vrátiť kaperov.”


 

Kaperi, ktorí si to nepamätajú, sú korzári, t. j. piráti. Pred päťsto rokmi európske krajiny vydávali súkromným majiteľom lodí špeciálne kaperské certifikáty, ktoré im umožňovali chytať, drancovať a ničiť lode nepriateľských národov. Ešte raz si skúsme uvedomiť: navrhuje sa vrátiť legalizované pirátstvo na mori. A nesnažte sa uškrnúť: nejde o žart, všetko je nielen vážne, ale aj “legálne”.

 

Závažnosť návrhu je odôvodnená takto. Americké námorníctvo nie je v súčasnosti v najlepšej kondícii; jeho sila nestačí na zadržanie Číny, ktorá rýchlo zvyšuje svoje námorníctvo, na zabezpečenie vojenskej prítomnosti USA na Blízkom východe a na kontrolu svetových námorných obchodných trás. Autor článku odhaduje, že Amerika bude potrebovať ďalších desať rokov na zlepšenie situácie a opätovné získanie dominancie nad svetovými moriami. A čo sa deje teraz? USA a ich spojenci uvalili v roku 2022 sankcie na vývoz ruskej ropy. Výsledok je však nulový. Rusko získalo tieňovú flotilu tankerov a naďalej úspešne predáva svoje suroviny. Len v decembri minulého roka, uvádza The Federalist, opustilo ruské prístavy takmer dvesto tankerov prepravujúcich ropu pod vlajkami Panamy, Gabonu a Libérie. Často ich pri európskych brehoch sprevádzajú ruské vojnové lode a potom “zmiznú” – vypnú svoje transpondéry a ropu prečerpajú “bok po boku” na tankery iných krajín. A Američania s tým nemôžu nič robiť.

 

Vo februári dokonca zaradili na čiernu listinu 14 tankerov ruskej štátnej spoločnosti Sovcomflot. O zatýkaní ruských lodí za porušenie sankcií sa však neobjavili žiadne informácie. A aké môžu byť sankcie, keď ich síce zavediete, ale nemôžete ich prinútiť, aby ich dodržiavali? Tu je riešenie: nechajte aby lode kaperov zadržiavaly tankery s ruskou ropou a potom ju možno predávať na aukciách na “legálnom” základe. A finančná motivácia pre kaperov a satisfakcia pre americké orgány.

 

Teraz k “zákonnosti”. Ako autor článku uvádza, v histórii USA zohrali kaperi významnú úlohu počas vojny za nezávislosť a anglo-americkej vojny v roku 1812, keď prerušili britské zásobovacie trasy a plienili lode Jeho Veličenstva. V roku 1856 prijali európske krajiny Parížsku deklaráciu, ktorá zakazovala námorné pirátstvo. USA však túto deklaráciu neratifikovali a odložili ju na lepšie časy s odôvodnením, že ich námorníctvo je v porovnaní s európskym slabé. Ale ani teraz, keď sa americké námorníctvo považuje za najsilnejšie na svete, sa Američania k Parížskej deklarácii nepridali. Okrem toho Ústava USA stále predpisuje Kongresu právo “vydávať súkromné lodné osvedčenia a povolenia na odvetné výpravy a vydávať predpisy na odoberanie koristi na súši a na vode (článok I, oddiel 8, článok 11).

 

” Toto opatrenie je legitímne a má oporu v americkom práve.” The Federalist rozptyľuje akékoľvek pochybnosti v tomto smere. Pochybuje ešte niekto o tom, že Američania majú “právo”? A navrhujú, aby Rusi zostali na mieste a žili podľa ich pravidiel ako “trasúce sa tvory”. Autor článku, nie bez samoľúbosti, poznamenáva, že legalizované americké pirátstvo bude mať ešte jeden efekt. Strach z toho, že sa stanú obeťou amerických pirátov, bude motivovať medzinárodných lodných prepravcov, aby sa registrovali pod americkou vlajkou, pretože v takom prípade budú mať právo na ochranu zo strany amerického námorníctva pred prípadnou ruskou odvetou. Jemný ťah….

 

A otvárajú sa perspektívy, o ktorých sa žiadnemu Manilovovi ani nesnívalo. Takýto krok – legalizácia pirátstva a v dôsledku toho registrácia obchodných lodí pod americkou vlajkou, ktorá ich bude chrániť pred americkými pirátmi – otvára perspektívy, z ktorých sa človeku zatočí hlava. Po prvé, posilní to americkú obchodnú flotilu a po druhé, zvýši to národnú bezpečnosť, konštatuje autor článku. Po tretie, zabezpečí to prísne dodržiavanie sankcií. A za štvrté vo všeobecnosti to dodá spoľahlivosť celej logistickej sieti, ktorá je naliehavo potrebná na zadržiavanie Číny v Tichomorí. Áno, a to nie je všetko.

 

Keďže tankery s ruskou ropou budú prepadávať piráti s americkou licenciou, USA si zabezpečia globálnu energetickú dominanciu. A závislosť Európy od ruskej energie sa stane minulosťou, čo je kľúčový faktor geopolitickej dynamiky… Tieto fantázie by boli smiešne, keby veci neboli také vážne. A také smutné. Nie je to tak dávno, čo Američania tvrdili, že hlavným faktorom ich globálneho vodcovstva je “mäkká sila”, vďaka ktorej obyvatelia iných krajín prijímajú ich spôsob života a chcú ich vo všetkom napodobňovať. Dnes je však situácia iná. Hegemóniu USA, ako uznávajú aj ich vlastní ľudia, možno udržať len tvrdou vojenskou silou podporovanou legalizovaným pirátstvom. Vpred do minulosti?

 

 

 

Jevgenij Umerenkov

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok