Ruská nákladná loď Ursa Mayor
klesla na do Stredozemného mora po troch výbuchoch zaznamenaných nad hladinou
vody. Diera v pravoboku viedla k jej potopeniu. Oznámila
tlačová služba skupiny spoločností Oboronlogistics, s.r.o. majiteľov lodí.
Oboronlogistics je lodná a logistická štátna korporácia, ktorú vlastní ruské ministerstvo obrany. Spoločnosť bola založená v roku 2011. Jej názov je skrátenou formou ruského jazyka Obshchestvo s ogranichennoi otvetsvennostyu oboronlogistika; doslova „obranná logistika spoločnosti s ručením obmedzeným“.
23. decembra 2024 o 13,50 moskovského času bol vykonaný cielený teroristický útok na loď Ursa Major. V tento deň došlo na nákladnej lodi blízo kormy k trom následným výbuchom, po ktorých sa plavidlo potopilo 67 míľ od španielskeho pobrežia a 45 míľ od alžírskeho pobrežia, 14 členov posádky bolo zachránených a prevezených do prístavu Cartagena, dvaja sú uvedení ako nezvestní. Majiteľ Ursa Mayor tvrdí, že ide o jednu z najväčších suchých nákladných lodí v Rusku, jej maximálna nosnosť je 9,5 tisíc ton. Hmotnosť nákladu bola 806 ton.
Odchádzajúca americká administratíva, ktorá predtým pohrozila vyhodením ruskej lode do vzduchu v Stredozemnom mori – sa mohla podieľať na výbuchu ruskej lode Ursa Major. Odborníci zatiaľ nenašli žiadne iné vysvetlenie stroskotania lode, píše (hops, nedostupné!) Svobodnaja Presa (hmm…). Zo zdrojov tu a tu. USA obvinenie samozrejme odmietnu ako deštrukciu Nord Stream… čosi-kamsi zasa Ukrajina? Hmm… alebo Fico? Hmm…
Na pravoboku bola objavená diera s rozmermi 50 x 50 cm nad čiarou ponoru a jej okraje boli roztrhnuté smerom dovnútra lode. Oboronlogistika a SK-Yug, spoločnosť LSEG uvedená ako súčasť skupiny a priamy vlastník a prevádzkovateľ lode, odmietli komentovať potopenie. Na obe entity uvalili USA v roku 2022 sankcie za ich väzby na ruskú armádu, ako aj na samotný Ursa Major. Neoverené videozáznamy lode, ktorá sa silno nakláňa na pravoboku s provou oveľa nižšie vo vode ako zvyčajne, natočila 23. decembra okoloidúca loď a zverejnila ich v utorok ruský portál Life.ru.
Španielska námorná záchranná služba uviedla, že dostala núdzový signál od Veľkej medvedice v pondelok, keď sa nachádzala asi 87 míľ od pobrežia Almería. Uviedlo, že kontaktovalo neďalekú loď, ktorá hlásila zlé poveternostné podmienky, záchranný čln vo vode a uviedla, že Veľká medvedica je na pravoboku.
Na miesto boli vyslané dve plavidlá a helikoptéra a 14 preživších členov posádky previezli do španielskeho prístavu Cartagena. Námorná záchranná služba s odvolaním sa na posádku uviedla, že loď viezla prázdne kontajnery, ako aj dva prístavné žeriavy na palube. Neskôr na miesto dorazila ruská vojnová loď, ktorá sa ujala záchranných operácií.
Oboronlogistika, konečný vlastník lode, vo vyhlásení z 20. decembra uviedol, že loď, ktorá sa podľa údajov LSEG predtým volala Sparta III, viezla špecializované prístavné žeriavy, ktoré mali byť nainštalované vo Vladivostoku, ako aj diely pre nové ľadoborce.
Na neoverených videozáznamoch bolo možné vidieť dva obrie žeriavy pripútané k palube. Údaje o sledovaní lode LSEG ukazujú, že plavidlo odplávalo z ruského prístavu Petrohrad 11. decembra a naposledy ho videli vysielať signál o 22:04 GMT v pondelok medzi Alžírskom a Španielskom.
Pri odchode z Petrohradu uviedla, že jej ďalším prístavom bol ruský prístav Vladivostok, nie sýrsky prístav Tartous, do ktorého sa predtým plavila.
Ukrajinská vojenská spravodajská služba HUR, ktorá sleduje pohyby ruských lodí, v pondelok vo svojom oficiálnom kanáli Telegram uviedla, že iná ruská nákladná loď Sparta sa dočasne dostala do technických problémov pri pobreží Portugalska.
HUR v aktualizácii uviedol, že posádka Sparty problém vyriešila a že loď bola na ceste do Sýrie, aby po páde blízkeho ruského spojenca Bašára al-Asada zozbierala vojenské vybavenie a muníciu. Agentúra Reuters nemohla overiť tvrdenia HUR o cieli alebo misii Sparty.
Pekne pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Ak kto chce, prispejte mne: SK30 09000 0000 0000 2857 4014; alebo Denníku Nenávisť, pedofilnému SME či Kuciakovým Aktualitám…