Kardinál Raymond Burke v homílii na Troch kráľov zopakoval prvenstvo katolíckej viery a Krista ako prostriedku spásy, čím zrejme nepriamo vyvrátil nedávne veľmi kontroverzné vyjadrenia pápeža Františka.
“Sviatok Zjavenia Pána je neoddeliteľne spojený so sviatkom Narodenia Pána, ktorý sme práve slávili,” povedal Burke v pondelok. “Je to sviatok vteleného Božieho Syna, ktorý sa narodil z Panny Márie v Betleheme a zjavil sa všetkým ľuďom až na kraj sveta.”
Pri pápežskej svätej omši v Chiesa della Santissima Trinità dei Pellegrini v Ríme – ktorú spravuje Bratstvo svätého Petra – Burke vychádzal zo Svätého písma a biblických komentárov, aby zdôraznil Krista a Katolícku cirkev ako správny prostriedok spásy.
RÍM: “Dnes sa osobitným spôsobom modlime za neochvejnú vieru v nášho Pána, Boha & človeka, ktorý jediný je našou spásou, & v jeho mystické telo, Cirkev,” povedal kardinál Burke v homílii na Troch kráľov.@PerMariam podrobnosti & obrázky – https://t.co/xWvnjveUqd pic.twitter.com/zk6E9WjHDB
— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 7. januára 2025
Vychádzajúc z biblického rozprávania o návšteve mudrcov u Krista (Mat 2) americký prelát uviedol:
Evanjelistov opis upriamuje našu pozornosť na tajomstvo dvoch prirodzeností – ľudskej a božskej – v jedinej Božskej osobe nášho Pána, ktorý je zároveň Bohom Synom a Synom Márie. Je to pravda o spásonosnom vtelení, ktorá bola od prvých rokov života Cirkvi vystavená útokom heretikov.
Napadajú ju aj dnes tí, ktorí by chceli z viery urobiť ideológiu a z Cirkvi len ľudskú inštitúciu. Dnes sa osobitne modlime za neochvejnú vieru v nášho Pána, Boha a človeka, ktorý jediný je našou spásou, a v jeho mystické telo, Cirkev.
Burke sa nezmienil o konkrétnych útokoch na učenie týkajúce sa Kristovho’božstva alebo jeho Cirkvi.
Komentáre kardinála’však boli zrejme reakciou na výroky pápeža Františka počas jeho septembrového ázijského turné.
ČÍTAJTE: Pápež František: ‘Každé náboženstvo je cesta, ako dospieť k Bohu’
Pri príhovore k skupine mladých ľudí rôznych vierovyznaní v Singapure František ponechal bokom svoj pripravený prejav a vyzval, aby sa neuprednostňovalo žiadne náboženstvo, ale aby sa jednotlivci namiesto toho zamerali na paritu medzi vierovyznaniami:
Ak začneme medzi sebou bojovať a hovoriť “moje náboženstvo je dôležitejšie ako tvoje, moje náboženstvo je pravé, tvoje nie,” kam nás to dovedie? Kam? Je’v poriadku diskutovať [medzi náboženstvami].
Pokračujúc vyhlásil, že každé náboženstvo je prostriedkom na dosiahnutie Boha, a uviedol:
Každé náboženstvo je spôsob, ako dospieť k Bohu. Existujú rôzne jazyky na dosiahnutie Boha, ale Boh je Bohom pre všetkých. A ako je Boh Bohom pre všetkých? Všetci sme Božími synmi a dcérami. Ale môj boh je dôležitejší ako tvoj boh, je to pravda?
?
Boh je len jeden a každý z nás má svoj jazyk, ktorým môže dospieť k Bohu. Sikh, moslim, hinduista, kresťan, sú to rôzne cesty.
NEW: #PápežFrantišek o medzináboženskom dialógu:
“Každé náboženstvo je cestou k Bohu. Existujú rôzne jazyky, ako dospieť k Bohu, ale Boh je Bohom pre všetkých.
Ale môj Boh je dôležitejší ako tvoj Boh, je to pravda?
Existuje len 1 Boh & každý má svoj jazyk, ktorým sa dá dospieť… pic.twitter.com/TMHRDjEuJ9— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 13. september 2024
Vzrušenie z Františkových’ komentárov sa rýchlo rozšírilo po celom katolíckom svete, hoci teraz sa zdá, že ho do veľkej miery prekonalo sústredenie sa na Jubilejný rok 2025.
Na rozdiel od Františkovej’ témy veľmi obľúbený a všeobecne uznávaný schválený katechizmus Baltimorský katechizmus jednoducho pripomína čitateľom, že “jediná pravá Cirkev ustanovená Kristom je Katolícka cirkev.” {Q. 152}
Katolícka náuka učí, že túto skutočnosť možno poznať, pretože iba Katolícka cirkev má štyri znaky pravej Cirkvi: jednu, svätú, katolícku a apoštolskú.
V dôsledku toho Cirkev učí, že všetky duše musia “patriť” do Cirkvi, aby boli spasené: “Všetci sú povinní patriť do Katolíckej cirkvi, aby boli spasení.” {Baltimorský katechizmus Q 166.}
Toto učenie “Extra Ecclesiam nulla salus” (mimo Cirkvi niet spásy), je v posledných rokoch čoraz viac odmietané modernizačnými aktivistami, napriek tomu zostáva v učení Cirkvi platné a nemenné.
Pápež Lev XII vyslovil to jasne vo svojom encyklickom liste z roku 1824 Ubi Primum:
Nie je možné, aby najpravdivejší Boh, ktorý je Pravda sama, najlepší, najmúdrejší Poskytovateľ a Odmeňovateľ dobrých ľudí, schvaľoval všetky sekty, ktoré vyznávajú falošné učenia, často navzájom nesúrodé a protirečivé, a udeľoval ich členom večné odmeny. Lebo máme istejšie slovo proroka a v písme vám hovoríme múdrosť medzi dokonalými; nie múdrosť tohto sveta, ale múdrosť Božiu v tajomstve.
Podľa nej sa učíme a božskou vierou sa držíme jedného Pána, jednej viery, jedného krstu a toho, že žiadne iné meno pod nebom nie je dané ľuďom okrem mena Ježiša Krista Nazaretského, v ktorom musíme byť spasení. Preto vyznávame, že mimo Cirkvi niet spásy.
Vatikánsky’dekrét z roku 1949 dekrét od Svätého ofícia inštruoval biskupov poverených presadzovaním pravého ekumenizmu, aby priťahovali duše do Cirkvi a aby vždy učili plnosť cirkevnej’priority:
V žiadnom prípade nie je dovolené mlčky prechádzať alebo dvojzmyselne zahalovať katolícku pravdu o podstate a spôsobe ospravedlnenia, o ústave Cirkvi, o prvenstve jurisdikcie rímskeho pápeža a o jedinom pravom zjednotení návratom odštiepencov do jedinej pravej Kristovej Cirkvi.
Katolícka cirkev poznamenáva, že je možné, aby tí, ktorí zostávajú mimo Cirkvi “bez vlastnej vážnej viny” a ktorí si nejako neuvedomujú, že Cirkev je pravá Cirkev, boli ešte spasení “využitím milostí, ktoré im Boh dáva.” Spásu v týchto prípadoch “nepremožiteľnej nevedomosti” však nemožno nájsť prostredníctvom iných cirkví, ale prostredníctvom Katolíckej cirkvi ako kanála milosti, ako učil svätý Tomáš Akvinský.