Ak táto myšlienka uspeje, už nebudeme viac katolíkmi –

Ak táto myšlienka uspeje, už nebudeme viac katolíkmi –

18. októbra 2024  


Krátke správy

Po niekoľkých mesiacoch mlčania sa čínsky kardinál Zen rozhodol vyjadriť na adresu prebiehajúcej Svetovej synody. Jeho text je otvorene kritický a poukazuje na chaos, protirečenia a omyly Svetovej synody. Pre jeho zaujímavosť ho publikujeme celý.

https://oldyosef.hkcatholic.com/?p=2049

Čínsky kardinál Joseph Zen Ze Kiun
zdroj: wikimedia commons

***

Dlho som nenapísal článok na internet, ale teraz mám pocit, že musím niečo napísať. Mojím cieľom je dať vám, bratia a sestry, moji žiaci, motiváciu k intenzívnej modlitbe. Najviac som rozrušený z toho, ako by sa mohla dať šťastlivo ukončiť táto Synoda skúmajúca takzvanú „synodalitu“. Každý, kto si prečítal online článok, ktorý som napísal 15. februára tohto roku, pochopí, prečo som rozrušený.

Názov tejto šestnástej riadnej synody je Synoda o synodalite. Ale čo presne je „synodalita“? Jednoduchou etymológiou na základe gréckeho slova „synoda“ odvodíme „spolu s každým“, a potom čínske modifikované preklady, ktoré sú „diskutovať a kráčať spolu“, „účasť a spoločenstvo“ (vykonať misiu).

Existuje potom cirkevný dokument zo synody (koncilu), ktorý vysvetľuje dôležitý historický fakt v Cirkvi, že synoda bola štruktúrou, cez ktorú cirkevná hierarchia viedla Cirkev počas celých dejín.

I. vatikánsky koncil ustanovil doktrínu o pápežskej neomylnosti, ale kvôli vypuknutiu vojny nemohol koncil pokračovať a byť dokončený. II. vatikánsky koncil potom zdôraznil v cirkevnej ústave kolegiálnosť biskupov a podal jej jasné vysvetlenie: Celý Boží ľud by mal byť zapojený do evanjelizačného poslania, ale je to cirkevná hierarchia, ktorá zabezpečuje smerovanie cesty Cirkvi a zachováva obsah viery odovzdanej od apoštolov. Ježiš odovzdal Cirkev „apoštolskému zboru na čele s Petrom“ a nástupcami apoštolov sú biskupi.

Avšak dvaja kardináli, ktorí vedú Synodu o synodalite a pápežom poverený prefekt Dikastéria pre náuku viery od začiatku tejto Synody nekládli dôraz na zachovanie viery, ale zdôrazňovali zmeny, najmä zmeny vo funkčnej štruktúre Cirkvi a v morálnom učení týkajúcom sa sexuality, najmä pokiaľ ide o sexuálne vzťahy medzi osobami rovnakého pohlavia.

V roku 2021 sa niekto opýtal Kongregácie pre náuku viery, „či je stále nemožné požehnať páry rovnakého pohlavia (homosexuálne páry)“. Kongregácia potvrdila, že je to nemožné.

Keďže sme však videli dokumenty zo sekretariátu Synody, ktoré naznačovali, že o tejto otázke sa bude diskutovať na Synode, päť kardinálov, aby nestrácalo čas diskusiou o tejto otázke na Synode, položilo pápežovi niekoľko otázok. Dúfali, že po spomenutí tohto problému pápež jasne zopakuje argumenty, ktoré uviedol pred niekoľkými rokmi.

(Jedným z týchto piatich kardinálov som bol aj ja. Neviem však, prečo som túto správu o dubiách nevidel v Catholic News alebo v Sunday Examiner! Bojíte sa, že členovia Cirkvi budú šokovaní? Bojíte sa, že sa Cirkev rozdelí? Sú členovia našej Cirkvi deti? Ak je však Cirkev v tejto veľkej téme rozdelená, nemali by sa jej členovia znepokojovať? Nemá každý predbežný názor? Nemali by ste sa zapojiť do diskusie? Niektorí hongkonskí katolíci, ktorí ma poznajú mi môžu vyčítať, že sťažujem prácu pápežovi, no niektorí ma môžu podporovať v kladení otázok. Nie je to dobrá príležitosť pomôcť veriacim dozrieť účasťou na debatách a rozhovoroch a nájsť odpoveď na túto otázku založenú na viere?)

Cítili sme sa veľmi zvláštne, keď nám pápež na druhý deň dal veľmi dlhú a komplikovanú odpoveď, ktorá prevrátila jeho odpoveď z predchádzajúcich rokov, a odrazu tvrdila „za určitých okolností môžu byť požehnaní“. Mali sme pocit, že tieto komplikované zdôvodnenia neboli vôbec objasňujúce. Požiadali sme preto pápeža, aby odpovedal „Áno“ alebo „Nie“, ale už nám neodpovedal.

Túto odpoveď nemohol v ten deň, keď nám odpísali, napísať samotný pápež. Očividne ju pripravila osoba zodpovedná za Synodu, aby podporila svoje dôvody na zmenu cirkevnej doktríny. My piati kardináli sme potom podrobne neuvádzali dôvody a komplikované argumenty proti jej zmene. Ale ja osobne som dal podrobnú odpoveď, ktorú nájdete na mojom blogu.

Táto Synoda je bezprecedentne rozsiahla, s diskusiami v miestnych cirkvách, s kontinentálnymi konferenciami na siedmich kontinentoch a napokon s formálnou Synodou biskupov. Už na kontinentálnej úrovni bolo evidentné, že ústredný Sekretariát synody ju prísne kontroloval špecifickými postupmi: zdôrazňoval síce otvorenosť, ale vyhýbal sa diskusii. Prekvapivo rovnaký spôsob sa používa aj na oficiálnych synodách. Najprekvapujúcejšie je, že 96 „nebiskupov“ (26 % z celkového počtu) medzi členmi Synody má hlasovacie právo. Zjavným cieľom tejto Synody je zavrhnúť hierarchickú štruktúru Cirkvi a zaviesť demokratický systém.

Pápež má právomoc zvolať akékoľvek poradné stretnutie, ale biskupská synoda iniciovaná pápežom Pavlom VI. bola špeciálne navrhnutá tak, aby umožnila pápežovi vypočuť si názory jeho bratov biskupov.

Vráťme sa k tomu, čo som povedal na začiatku, musíme sa modliť za šťastlivé ukončenie tejto Synody v týchto troch bodoch:

Po prvé: spôsob konania stretnutia. Aby sa ľudia v dejinách raz nepýtali: „Bola táto biskupská synoda skutočne biskupskou?“ Myslím tým to, že aby sa táto Synoda mohla nazývať biskupskou, mali by sme sa vrátiť k jej počiatočným pravidlám. Táto biskupská synoda bola mnoho rokov účinnou metódou ako nechať biskupov viesť diskusie, hlasovať a predkladať svoje návrhy pápežovi, ako aj bratom biskupom.

Zdá sa, že tento prvý bod – spôsob konania nebol príliš šťastný, ale postupy pri stretnutí v roku 2024 sú stále rovnaké ako v roku 2023. Zhromaždili sa okolo stola, kochajú sa vrúcnym rodinným stretnutím, poslušne sa nechajú viesť sprostredkovateľom, ako sa dostať k Duchu Svätému, viac sa modlili, viac zdieľali a menej sa hádali. Mali by sme sa však usilovať o to, aby sa k problémom biskupi viac vyjadrovali a prinajmenšom nedovoliť nebiskupom hlasovať spolu s biskupmi.

Po druhé: O čom vlastne budú biskupi diskutovať tentoraz, v roku 2024? Biskupská synoda sa skončila v roku 2023 iba zhrnutím a nehlasovalo sa o žiadnych odporúčaniach. Všetci videli, že písmená LGBTQ, ktoré boli zahrnuté v dokumentoch Synody, sa v súhrne neobjavili, ale všetci predpokladajú, že o týchto otázkach sa bude na Synode v roku 2024 stále diskutovať.

Koncom roku 2023 vydalo Dikastérium pre náuku viery dlhé „vyhlásenie“ Fiducia supplicans, v ktorom sa uvádza, že za určitých okolností môžu duchovní požehnať homosexuálne páry (podobne ako pápež pred Synodou v roku 2023 odpovedal na otázky piatich kardinálov) a dodalo, že toto vyhlásenie je jasné a že Dikastérium pre náuku viery nie je pripravené o ňom ďalej diskutovať.

Bol to hrubý postup, ktorý nedovolil biskupom o kauze diskutovať, a problém uzavreli „oni“. Po zverejnení tohto dokumentu nastal v Cirkvi veľký rozkol a veľký zmätok medzi veriacimi, čo je v dejinách Cirkvi zriedkavé (Samozrejme, hongkonskí katolíci, ktorí čítali Catholic News a Sunday Examiner, boli ľahostajní k tomu všetkému!). Pápež a Dikastérium pre náuku viery vyjadrili, „že chápu“ kontroverznosť situácie, ale vyhlásenie nestiahli. Bude sa teda o tejto otázke na Synode v roku 2024 ešte diskutovať?

Neskôr pápež poslal list na sekretariát Biskupskej synody, v ktorom uviedol, že jednotlivé otázky vyplývajúce zo Synody v roku 2023 odovzdal desiatim „študijným skupinám“ a tie predložia svoje príspevky až v polovici roku 2025. Takže na Synode v roku 2024 sa nebude diskutovať a hlasovať o všetkých otázkach?

Myslím si, že prinajmenšom v otázke požehnania párov rovnakého pohlavia by sa mala Cirkev vyhnúť nekonečným debatám. Dúfam, že biskupi nepresvedčia pápeža, aby sa rozhodol odložiť toto rozhodnutie na „sine die“ – neurčitý termín.

Ak sa táto otázka na stretnutí nevyrieši, budúcnosť Cirkvi bude veľmi nejasná, pretože niektorí priatelia prelátov a pápeža, ktorí v tomto smere trvajú na zmene cirkevnej tradície, pokračujú v presadzovaní svojich plánov zo všetkých síl. Kým Synoda prebieha, aktívne propagujú svoje plány mimo synodálnej sály. Znepokojujúce je, že aj organizáciu New Ways Ministry, ktorá obhajuje zmenu pohlavia, pápež v posledných dňoch vrúcne privítal.

Po tretie: Namiesto na jednotlivé problémy sa diskusia zameriava na „synodalitu“ Cirkvi. Obávam sa, že je to ekvivalentné diskusii o tom, či by veriaci mali mať viac práv „podieľať sa“ na povinnostiach „pastierov“ z cirkevnej hierarchie.

Ak tí, ktorí sa zasadzujú za túto zmenu, nedokážu zvíťaziť v rámci Cirkvi ako celku, potom budú bojovať za rozmanitosť medzi miestnymi cirkvami? Budú mať preto jednotlivé biskupské konferencie samostatné postavenie v náuke viery?

Toto je desivá vyhliadka. Ak táto myšlienka uspeje, už nebudeme katolíkmi (Anglikánska cirkev v Londýne uznala manželstvá osôb rovnakého pohlavia a ich veriaci sa stali menej ako 20 % menšinou globálnej Anglikánskej cirkvi. Nemali by sme byť ostražití?).

Je však zbytočné, aby sme sa týmito otázkami stresovali. Postite sa a modlite sa (najmä ruženec)!

Nikdy nie sme opustení.

BM

Zdroj: oldyosef.hkcatholic.com, titulný ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons

PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 €
10 €
20 €
50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)