Arcibiskup Aguer: Krst detí môže pomôcť christianizovať spoločnosť, ak obnovíme "dynamizmus" Tradície

Arcibiskup Aguer: Krst detí môže pomôcť christianizovať spoločnosť, ak obnovíme "dynamizmus" Tradície

  • Krst detí je praxou Katolíckej cirkvi od poapoštolského staroveku.
  • Katechéza a sprevádzanie sú dôležité pre krst detí.
  • Krst symbolizuje oslobodenie od hriechu a prijatie Božieho synovstva.
  • Rodičia a krstní rodičia majú zodpovednosť za kresťanskú formáciu dieťaťa.

Krst detí je prax Katolíckej cirkvi, ktorej pôvod siaha do poapoštolského staroveku. Uznávajúc nevyhnutnosť krstu pre spásu, bolo prirodzené, že rodičia chceli tento dar pre svoje deti. Neexistujú však žiadne svedectvá spred štvrtého storočia. Ťažkosti pri potvrdzovaní existencie tejto praxe vyplývajú z nutnosti vyznávať vieru v Krista Spasiteľa, ktorá sprevádza obrátenie, aby sa v krstnom kúpeli zrodilo nové dieťa.

Z tohto dôvodu katolícka tradícia objavila formulu: deti sa krstia vo viere Cirkvi. K aktualizácii tejto viery prispievajú rodičia a najmä krstní rodičia. Z toho vyplývajú určité podmienky, ktoré by mali byť splnené – pastoračná požiadavka, ktorá podľa môjho názoru ukladá určité katechetické podmienky a do istej miery aj sprevádzanie spoločenstvom, čo samozrejme nie je ľahké splniť. Preto tvrdím, že by sa mala prehodnotiť všeobecná prax, aby sa krst detí stal evanjelizačnou udalosťou. V súvislosti s tým musíme uznať, že dnes mnohí rodičia svoje deti nekrstia a ani sa o to nestarajú. Táto faktická skutočnosť nesporne vyjadruje dechristianizáciu spoločnosti.

Ďalší znak toho istého problému: súčasťou krstného obradu je na začiatku slávnosti udelenie mena: “Aké meno ste dali svojmu dieťaťu?“; Existuje dlhý zoznam kresťanských mien; najkrajšie sú Mária a Jozef. Kedysi bolo tradíciou dať dieťaťu meno zapísané v kalendári svätých’ v deň narodenia. Ale v súčasnosti, keď sa stratila pamäť kresťanskej tradície, sa deťom dávajú extravagantné mená stiahnuté z internetu podľa fantázie matky. Okrem toho móda v určitých obdobiach uprednostňuje meno prevzaté napríklad z televízneho seriálu, a tak sa stáva, že množstvo detí má rovnaké meno. Tento jav je veľmi častý.

Čo teda máme robiť? Napadá mi, že musíme začať odznova: tak ako sa to stalo v prvých etapách cirkevného života, musíme sa teraz vrátiť k počiatkom. Je potrebné hovoriť o krste ako o začiatku a základe kresťanskej existencie, o duchovnom znovuzrodení človeka, o spojení s Ježišom Kristom a skrze neho a s ním o spoločenstve s tajomstvom Najsvätejšej Trojice, ktorej prítomnosť v pokrstenej duši sa prijíma ako dar. Tieto údaje viery možno dokonca jednoducho odovzdať v katechéze rodičov a krstných rodičov, ktorá je v dnešnej dobe nevyhnutná, aby sme neupadli do rutiny krstenia detí, ako sa to robilo pred niekoľkými desaťročiami, keď sa mylne verilo, že kresťanské vedomie je ešte stále aktívne vo väčšine argentínskej spoločnosti. V skutočnosti je náboženská nevedomosť historickou charakteristikou našej krajiny, čo je znakom toho, že poslanie Cirkvi sa musí stále venovať evanjelizácii spoločnosti.

Čítajte: Pápež František’ chyby spôsobujú ‘mnoho neplatných spovedí’: Pri krste detí, ktorý sa spravidla vykonáva obmytím vodou vyliatou na hlavu, sa zachováva symbolika, ktorá sa stáva zjavnou, keď obrad nie je skromným umytím, ale skôr ponorením do vody, čo je znakom účasti na Ježišovej smrti, aby sme spolu s ním vstali a prijali Ducha Svätého. Krst je oslobodením od hriechu a v skutočnosti oslobodením od nadvlády diabla, pretože všetci sa rodíme s prvotným hriechom, a teda pod vládou diabla. Voda predstavuje prameň nového života prostredníctvom sviatostného kontaktu so zmŕtvychvstaním Pána’a radosť, ktorá je pečaťou kresťanskej existencie.

Stará tradícia katechumenátu naznačuje, aby sa krst dieťaťa pripravil katechézou, hoci aj veľmi krátkou, v ktorej sa objasní, že táto sviatosť udeľuje milosť viery. Toto poučenie je určené rodičom a krstným rodičom a prípadne aj príbuzným, ktorí sa zúčastňujú na obrade. Nemal by sa vynechať význam krížikov označujúcich čelo a hruď, ako aj význam pomazaní: predchádzajúce pomazanie olejom katechumenov na hrudi a po umytí a konsekrácia svätou krizmou na čele, pomazanie, ktoré predstavuje dar Ducha Svätého, ktorý oživuje nový život. Treba dodať, že krst kresťana sa dostáva do kontaktu s Ježišovým krstom, ktorý udelil Ján v rieke Jordán. Východné ikony predstavujú Pána úplne ponoreného pod vodou, čo je obraz, ktorý má teologický, dogmatický charakter. Táto ikona kontrastuje so západnými obrazmi, ktoré predstavujú Ježiša stojaceho vo vode, ktorá mu nesiaha ani po kolená.

Pridáme ešte jeden účinok krstu: milosť Božieho’adoptívneho synovstva. Práve preto, že sme jeho deťmi, môžeme sa modliť Otče náš. Je to Duch Svätý, ktorý nás pobáda oslovovať Otca v spojení s Ježišom. Všimnite si množné číslo tejto modlitby – nehovoríme “môj Otče,” ale “naš Otče” – v súvislosti so spoločenstvom Cirkvi. Týmto obradom iniciácie sa stávame členmi Katolíckej cirkvi.

Rodičia a krstní rodičia sú zodpovední za katolícku formáciu a výchovu pokrsteného dieťaťa. Situácia v spoločnosti sa zmení, ak sa táto zodpovednosť skutočne naplní, lebo vtedy sa viac kristianizuje a sprítomňuje Cirkev. Krstného otca alebo krstnú matku nemožno vyberať len z dôvodov náklonnosti alebo oddanosti. Musia byť schopní v poriadku viery prevziať zodpovednosť za spoluprácu s rodičmi – a prípadne ich nahradiť – pri kresťanskej formácii dieťaťa.

Tento článok jednoducho ponúka niektoré údaje, ktoré môžu slúžiť ako parameter pre pastoráciu krstu, ktorá sa podľa môjho názoru musí rozhodne obnoviť. Ťarchu rutiny, ktorá môže ovplyvniť najvyššie a najušľachtilejšie skutočnosti, treba striasť bez obáv z enervácie. Keď obnovíme dynamizmus, ktorý zodpovedá živej Tradícii, cirkevná skutočnosť, ktorou je krst detí, sa môže premietnuť do christianizácie spoločnosti.

+ Héctor Aguer
Emeritný arcibiskup La Platy

Buenos Aires, streda 26. júna 2024
Pamätník svätého Josemaraía Escriváa de Balaguer