Arcidiecéza Chicago začína ponúkať možnosti ekologického pohrebu

Arcidiecéza Chicago začína ponúkať možnosti ekologického pohrebu

Arcidiecéza Chicago predstavila prvú “ekologickú” možnosť pochovávania na jednom zo svojich cintorínov, pričom sa odvoláva na “odraz rastúceho environmentálneho povedomia Američanov.

Koncom minulého týždňa katolícka arcidiecéza Chicago oznámila zavedenie “prírodnej možnosti pochovávania”, ktorá bude ponúkať “ekologické pohreby.”

“Sme poctení, že môžeme ponúknuť novú možnosť prírodného pohrebu, ktorá nielen rešpektuje životné prostredie, ale je aj v súlade s katolíckym učením o dôstojnom zaobchádzaní s ľudským telom,” oznámil Ted Ratajczyk, výkonný riaditeľ katolíckych cintorínov arcidiecézy Chicago. “Táto iniciatíva odráža náš záväzok poskytovať možnosti, ktoré ctia dôstojnosť života, potreby našej komunity a hodnoty našej viery,” povedal.

Katolícke cintoríny Chicago na svojej webovej stránke píše, že “prírodné pohreby upúšťajú od drsných balzamovacích tekutín, tradičných truhiel a vonkajších pohrebných nádob v prospech biologicky rozložiteľných materiálov, organických vlákien a ekologických balzamovacích techník. Tým sa minimalizuje vplyv na životné prostredie a zároveň sa rešpektuje prirodzený cyklus života a smrti.

Údajne “ekologický” pohreb poskytne “rodinám nové a zmysluplné spôsoby, ako si uctiť svojich blízkych,” uviedla arcidiecéza a dodala, že je prvou katolíckou diecézou v štáte Illinois, ktorá ponúka takúto možnosť.

Pohrebné miesta “šetrné k životnému prostrediu” sa budú nachádzať na akri pozemku, ktorý arcidiecéza špeciálne vyčlenila na Lúkach svätej Kataríny, na cintoríne svätého Michala Archanjela v Palatine.

Arcidiecéza pri ohlásení špeciálne vyhradeného pozemku uviedla, že táto oblasť “ponúkne rodinám posvätný a krásny priestor na tiché rozjímanie a spojenie s prírodou, kde budú môcť navštevovať a spomínať na svojich blízkych.”

“Pokojné prostredie budú tvoriť kľukaté turistické chodníky, pôvodné rastliny a zmes lúčneho a lesného terénu,” dodala arcidiecéza.

Tzv. “prírodné” alebo “zelené” pohreby sa stávajú čoraz populárnejšími v sekulárnej spoločnosti a v súčasnosti nachádzajú uplatnenie aj medzi členmi Katolíckej cirkvi. Arcidiecéza Chicago opísala tento proces ako proces, ktorý by “zdôrazňoval jednoduchosť a environmentálnu zodpovednosť tým, že by umožnil prirodzený návrat tela do zeme.”

‘Návrat k tradícii’

“Prax, ” dodal kardinál Cupich’arcidiecézy, “je v súlade s katolíckym učením o posvätnosti života a úcte k životnému prostrediu a ctí si katolícku vieru vo vzkriesenie – cyklus smrti a znovuzrodenia.”

Popisujúc “prirodzený” pohreb ako “návrat k tradícii,” skupina cintorínov uviedla, že “Katolícka cirkev povoľuje prirodzený pohreb, pretože je v súlade s tradičnými katolíckymi pohrebnými praktikami a bol normou počas väčšiny ľudských dejín. Cirkev podporuje úctivé zaobchádzanie s telom a pochovávanie na posvätných posvätných miestach.”

Na miesto stojaceho náhrobného kameňa pre každý hrob by sa pri prírodnom hrobe použil “pomník v úrovni trávnika, vyrytý balvan alebo balvan s bronzovou tabuľkou s menom.”

Niež formálny cintorín s hrobmi umiestnenými v odmeraných vzdialenostiach bude lokalita Lúky svätej Kataríny predstavovať pole, plné prirodzeného rastlinného a živočíšneho porastu: “Naše prírodné pohrebisko ponúka krásny priestor na tiché rozjímanie a spojenie s prírodou. Pokojné prostredie ponúka kľukaté chodníky na prechádzky, pôvodné rastliny a zmes lúčneho a lesného terénu.”

video
play-sharp-fill

PREHLIADNITE SI: Snemovňa reprezentantov Rhode Islandu schválila ‘zákon o ľudskom kompostovaní’ napriek početným námietkam

Arcidiecéza Chicago ďalej vysvetlila svoj nový krok odvolaním sa na “rastúce environmentálne povedomie Američanov.”

S odvolaním sa na správu “Národnej asociácie pohrebných ústavov” z roku 2023 arcidiecéza citovala zo zhrnutia správy, v ktorom sa uvádza, že “60 % by malo záujem o preskúmanie ‘zelených’ možností pohrebu z dôvodu ich potenciálneho prínosu pre životné prostredie a úspory nákladov, čo je viac ako 55 %.7 % v roku 2021.”

Rastúci trend

Chicago’navrhuje “zelené” pohreby nie je medzi americkými katolíckymi diecézami novinkou. V roku 2021 vtedajší miestny ordinár arcibiskup Michael Jackels z Dubuque odporúčal katolíkom používať pri pochovávaní mŕtvych menej “agresívne” metódy.

Kritizujúc pochovávanie aj kremáciu za to, že údajne nie sú ekologické, Jackels odporúčal skvapalnenie mŕtvoly. To by zahŕňalo kombináciu “horúcej vody, lúhu, tlaku vzduchu a cirkulácie” na “skvapalnenie mŕtvoly v priebehu niekoľkých hodín, ktorá sa potom môže bezpečne vyliať do zeme.”

Navrhol tiež “rekompozíciu,” alebo rekompozícia, metóda, pri ktorej sa telo “umiestni do nádoby, prikryje drevnou štiepkou, slamou a lucernou, pričom sa použije teplo na usmrtenie nákazy a prúdenie vzduchu na rozklad. Po mesiaci vznikne pôda.”

ČÍTAJ: Arcibiskup z Iowy vyzýva laikov, aby ‘skvapalňovali’ mŕtve telá namiesto ich pochovávania, hovorí, že’s better for planet

Jackels obhajoval tento kontroverzný krok slovami, že “Cirkev len žiada, aby sa s telom zaobchádzalo s úctou a aby bolo uložené na mieste požehnanom duchovnými, či už do zeme, vody, ohňa alebo vzduchu, na cintoríne alebo nie.” V vyhlásenie vydané v minulom roku s názvom “O správnom nakladaní s telesnými pozostatkami,” Konferencia katolíckych biskupov USA (USCCB) odsúdila ničenie zosnulých ľudských tiel kompostovaním.

V súčasnosti je 12 amerických biskupských konferencií, ktoré sa zaoberajú otázkou správneho nakladania s telesnými pozostatkami.štátov USA – vrátane Washingtonu, Colorada, Oregonu, Vermontu, Kalifornie, New Yorku, Nevady, Arizony, Marylandu, Delaware, Minnesoty a Maine – zlegalizovalo prax kompostovania zosnulých.

Katolícky postoj

V roku 2016 vydala Kongregácia pre náuku viery’(CDF) dokument Ad resurgendum cum Christo pokračoval v odklone od tradičného odsudzovania kremácie zo strany Cirkvi’rozšíreného od začiatku 60. rokov 20. storočia.

Naďalej však stanovila, že Cirkev “naliehavo odporúča, aby sa telá zosnulých pochovávali na cintorínoch alebo iných posvätných miestach,” pričom tradičný pohreb je “najvhodnejším spôsobom vyjadrenia viery a nádeje vo vzkriesenie tela.”

Cirkev “preto nemôže súhlasiť s postojmi alebo dovoliť obrady, ktoré zahŕňajú chybné predstavy o smrti, ako napríklad považovať smrť za definitívne zničenie osoby alebo za moment splynutia s matkou prírodou alebo vesmírom, alebo za etapu v cykle obnovy, alebo za definitívne oslobodenie z ‘väzenia’ tela,” vyhlásil CDF 

.