Biskup Bernard Fellay, biskup tradičnej kňazskej Spoločnosti svätého Pia a jej bývalý generálny predstavený, nedávno na audiencii povedal, že v roku 2005 mu najvyšší vatikánsky kardinál Dario Castrillon Hoyos priznal, že obrad omše Novus Ordo je chybný.”
V prejave 12. októbra pred približne 500 katolíkmi na tlačovej konferencii Angelus v Kansas City v štáte Missouri švajčiarsky biskup hovoril na tému “Boh ako správca,” ktorá bola súčasťou širšej témy konferencie na tému “Obnova Božieho mesta v dobe moderny.”
Celkovou témou preláta’bolo, že bez Boha nemožno vybudovať skutočné mesto. “Ak Boh nestavia dom, tí, čo pracujú na jeho budovaní, pracujú nadarmo,” vysvetlil Fellay, parafrázujúc Žalm 126, ktorý sa začína latinskými slovami Nisi Dominus aedificaverit domum, “Ak Boh nedbá na mesto, tí, čo ho budujú, robia to nadarmo.”
Fellay sa potom venoval vzťahu medzi Bohom a jeho ľudskými stvoreniami, z ktorých posledné boli stvorené “z ničoho” na Boží”obraz.” Zdôraznil tiež “úplnú závislosť človeka od Boha” a tajomstvo, že Boh nás stvoril so slobodnou vôľou a zároveň má nad nami “absolútnu moc”. Napríklad, “ak by Boh – nezabudol – na nás ani na sekundu, boli by sme opäť na nule,” sprostredkoval Fellay. Naša existencia je “nepretržitým stvorením,” dodal a zdôraznil poslucháčom, že v každom okamihu, keď existujeme, na nás Boh myslí.
V tomto zmysle je aj satanova’moc “viazaná Božou’vôľou.” Zlo, dodal, je “iba vo stvorenom svete.” “Zlo pochádza iba zo stvorení. Naopak, dobro pochádza od Boha.”
Biskup Fellay ďalej definoval slovo zlo ako “odňatie dobra, ktoré mu prináleží.”
V tomto kontexte začal rozprávať príbeh svojho rozhovoru s kardinálom Castrillom z roku 2005, ako akúsi “zátvorku”:
“Raz som bol u kardinála Castrillona, ktorý mi pri prvom stretnutí medzi štyrmi očami povedal: ‘Viete, pápež a ja dávame prednosť novej omši, myslíme si, že je apoštolskejšia, ale je pravda, že niečo v nej zlyháva a musíme to kompenzovať vhodnou katechézou,’” spomína Fellay na svoj rozhovor s Castrillonom.
“O niečo neskôr som bol pred všetkými špičkami Ecclesia Dei [komisie] a povedal som mu presne toto: ‘Zlo je odňatie dobra, ktoré mu patrí. Práve ste mi povedali, že v novej omši niečo zlyháva. Vy ste to povedali, je to zlo.“ ’ A on nemohol odpovedať. Zostal ticho. A neskôr – viem to od jedného zo sekretárov – im povedal: ‘Prečo ste mi neprišli na pomoc, keď na mňa biskup Fellay útočil?“ ’”
LifeSiteNews si po jeho rozhovore sadol s biskupom Fellayom a požiadal ho o ďalšie podrobnosti o rozhovore s Castrillonom. Biskup vysvetlil, že toto stretnutie sa uskutočnilo v roku 2005 neďaleko Florencie v Taliansku, v benediktínskom kláštore Santa Maria, počas vlády pápeža Benedikta XVI.
Bolo to stretnutie predstaviteľov Spoločnosti svätého Pia X. a komisie Ecclesia Dei, ktorá mala vtedy za úlohu zaoberať sa všetkými spoločenstvami zasvätenými tradičnému latinskému obradu a svätej omši. Takéto stretnutia sa začali v roku 2000, povedal Fellay pre LifeSite. Biskup Fellay pri vysvetľovaní anglického prekladu tohto rozhovoru použil francúzsky výraz “defectif,”, čo v preklade znamená “defektný,” pre kardinálov’opis problému s omšou Novus Ordo.
Kardinál Castrillon zomrel v roku 2018. Od roku 1996 do roku 2006 bol prefektom Kongregácie pre klérus a od roku 2000 až do svojho odchodu do dôchodku v roku 2009 predsedom Pápežskej komisie Ecclesia Dei.
Je zarážajúce, že vysokopostavený prelát pripustí, že obrad Novej omše je “chybný” a že je potrebné tento nedostatok kompenzovať nie návratom k tradičnej omši, ale dodatočnou katechézou. Keď ho LifeSite požiadal o komentár, Dr. Peter Kwasniewski napísal: “Je to”celkom nepastoračné, keď sa nad tým zamyslíte, naďalej vnucovať Božiemu ľudu niečo defektné. Veď či by matka posadila svoje dieťa do loďky, o ktorej vie, že je chybná? Určite nie.”
Kwasniewski, uznávaný autor a odborník na liturgiu, pokračoval odkazom na iných prelátov, ktorí vyslovili podobnú kritiku: “Samozrejme, že to, čo povedal kardinál Castrillón Hoyos, by sa nám dnes už nezdalo zarážajúce, pretože dnes už takmer každý pripúšťa, že v reformovanej liturgii sú chyby – chyby spôsobené extrémnym náhlením procesu, potlačením kľúčových častí (vrátane veľmi starých častí) rímskeho obradu, zavedením mnohých možností a momentov pre improvizované komentáre (čo Ratzinger považoval za obrovskú slabinu) a ďalšie. Mohli by sme sa zamyslieť nad tým, ako kardinál Sarah, ktorý kedysi viedol liturgické dikastérium, poukázal na mnohé veci, ktoré v novom obrade chýbajú, vrátane bohatých stredovekých modlitieb offertoria.”
Kwasniewski sa pozrel aj do roku 2000, keď bola atmosféra ešte celkom iná: “V roku 2005 by však vyhlásenie o ‘nedostatkoch’ v novom obrade bolo od niekoho v pozícii Jeho Eminencie’prekvapujúcim prejavom úprimnosti a určite aj príležitosťou na rozpaky, pretože oficiálne sa nikto nemal vyjadrovať negatívne ani o koncile, ani o reformách vykonaných v jeho mene.”
Kvasniewski však dodal, “čo je pre mňa zaujímavé, je to, že súčasný vatikánsky režim pod vedením Františka a s Rocheom, ktorý je teraz na bývalej pozícii Sarah’a, sa vrátil k tomuto nekompromisnému, ideologickému postoju a o úprimnosti, akú predviedol Castrillón Hoyos’môžeme v súčasnosti len snívať.”
Vráťme sa však k tlačovej konferencii Anjel Pána a k prednáške biskupa Fellaya’na tému “Boh ako správca.”V ďalších poznámkach po príbehu o kardinálovi Castrillonovi biskup Fellay správne zdôraznil, že “Boh je nekonečne vyšší” ako jeho stvorenia, že “je taký mocný”, že “vždy premení zlo na nejaké väčšie dobro.”Tu svojim poslucháčom pripomenul “kríž ako kľúč.”
Ak ukrižovanie nášho Pána”bolo najhorším hriechom, akého sa ľudstvo v dejinách dopustilo, zločinom deicídu, Boh túto udalosť premenil na “najvyššie dobro na zemi,”naše “vykúpenie.”Z našej strany sme všetci povolaní “prinášať ovocie” a “plniť si svoje povinnosti”, ale zároveň sme úplne závislí od Boha. “Bezo mňa nemôžete urobiť nič”, dodal Fellay a citoval slová nášho Pána”z Jn 15, 5.
V súvislosti s “desivým” stavom dnešnej spoločnosti biskup Fellay pripomenul svojim poslucháčom cieľ “obnoviť všetko v Kristovi,” teda obnoviť spoločnosť Kristovou pomocou a milosťou. Pracovať pre Kristovo Kráľovstvo je tou istou prácou ako viesť človeka ku Kristovi. Ďalej švajčiarsky prelát pokračoval citátom zakladateľa SSPX arcibiskupa Marcela Lefebvra, že “centrom obnovy” našej spoločnosti je svätá obeta svätej omše, pričom tento bod podporil citátom svätého otca Pia, ktorý povedal: “svet by mohol ľahšie existovať bez slnka ako bez svätej obety svätej omše.”
Všetky milosti si Kristus zaslúžil pri prvej omši (na Kalvárii) a “sú prítomné pri každej omši,” zdôraznil Fellay.
Pokračoval opisom toho, ako si arcibiskup Lefebvre, ktorý dlhé roky pôsobil ako misionár v Afrike, všimol, ako sa pôvodne pohanské dediny premenili na kresťanské tým, že sa v ich centre postavil kostol a slúžila sa omša.
Takže, hoci sa zlo niekedy zdá byť ohromujúce, “Boh je šéfom,” povedal biskup Fellay a zdôraznil, že “on má všetko na starosti.”
A zároveň, pripomenul biskup, my veriaci môžeme pracovať na obnove kresťanstva a “na Kristovom kráľovstve” vlastným posväcovaním, “životom pokánia, obety, nápravy” a “intenzívnejším kresťanským životom.Tí, ktorí žijú “v jednote s Bohom,” povedal prelát, “prinesú veľa ovocia, nadprirodzeného a v láske, aj pre spoločnosť.”