Diecéza Montana sa stala poslednou, ktorá obmedzila omše ad orientem Novus Ordo

Diecéza Montana sa stala poslednou, ktorá obmedzila omše ad orientem Novus Ordo

Další americký biskup vydal smernice proti spôsobu slúženia omše ad orientem, pričom už penzionovaný biskup Michael Warfel vydal začiatkom tohto roka dlhý pastiersky list o liturgii v diecéze Great Falls-Billings v Montane.

List, ktorý bol vydaný v apríli, ale nedávno sa stal predmetom opätovnej pozornosti, podpísal jeho spoluadjutor (v súčasnosti ordinár diecézy), biskup Jeffrey Fleming. 

Obidvaja biskupi poznamenali, že “žiaľ, niektoré liturgické skúsenosti Novus Ordo nie sú až také inšpirujúce alebo v kontakte s liturgiou, ktorú predpokladá a očakáva Cirkev, t. j, liturgie, ktoré skutočne oslavujú vieru, nádej a radosť z evanjelia.”

Biskupi síce načrtli mnohé pokyny, ktoré sa nachádzajú v rubrikách Novus Ordo pre správne slávenie svätej omše, napriek tomu však argumentovali proti ad orientem polohe kňaza – tvárou k svätostánku alebo tvárou na východ. Argumentovali tým, že zavedenie “voľne stojacich oltárov” po Druhom vatikánskom koncile spôsobilo, že sa zdá “logické, že kňaz by mal byť obrátený tvárou k ľudu, pričom dôraz Sancrosanctum Concilium [SC] kladie na plné, aktívne a vedomé, zapojenie (spomínané 16-krát) zhromaždených do bohoslužby.”

Čítaj: Vatikán vymenoval heterodoxného, pro-LGBT biskupa, aby vyšetril prípady sexuálneho zneužívania vo Švajčiarsku

Priznáva, že “každá z orientácií je dovolená,” Warfel a Fleming argumentovali, že “slávenie liturgie s kňazom tvárou k ľudu je pastoračne a teologicky konzistentnejšie s Novus Ordo, podľa ktorého sa kňaz aj ľud môžu sústrediť na oltár a obetu, ktorá sa na ňom koná.” 

Následne obaja biskupi vydali žiadosť, aby ich duchovní stáli iba tvárou k ľudu, nie k svätostánku: 

Pri slávení Novus Ordo žiadame všetkých kňazov [sic], aby boli pri oltári tvárou k ľudu a aby oltár bol usporiadaný tak, aby ‘veriacim nebránil v jasnom pohľade na to, čo sa odohráva na oltári alebo čo je na ňom položené’ (GIRM #307).

Používanie latinčiny a tradičných prvkov omše

Biskupi dodatočne zvážili používanie latinčiny ako liturgického jazyka. Ako napísali, Druhý vatikánsky koncil zdôraznil, že používanie latinčiny v liturgii má byť “zachované.” (SC 36)

Dodali však, že to, čo konciloví otcovia “nepredpokladali, bolo nadšenie, dokonca vášeň, s akou toľkí veriaci, duchovní i laici, prijmú používanie ľudového jazyka.”

V dôsledku toho Warfel a Fleming stanovili, že “hoci si latinčina zachováva osobitné miesto v liturgii, najmä pri aklamáciách a významných tradičných bohoslužobných piesňach, normatívnym jazykom pre eucharistickú liturgiu Novus Ordo je ľudový jazyk. Cirkevné’magistérium v osobách pápeža svätého Pavla VI. a pápeža svätého Jána Pavla II. potvrdilo tento vývoj.”

ČÍTAŤ: Biskup Strickland opätovne potvrdil, že nepokorní homosexuáli, cudzoložníci nemôžu prijímať sväté prijímanie

Obidvaja biskupi vyjadrili podobné obavy z používania tradičnej omše v diecéze. S odvolaním sa na obmedzenia pápeža Františka’2021 týkajúce sa starobylej liturgie, ktoré sa nachádzajú v Traditionis Custodes, načrtli, že štyria kňazi a štyri farnosti “majú dočasné povolenie s obmedzeniami” na slúženie tradičnej omše, vrátane zaalpských redemptoristov.

“Pápež František veľmi jasne hovorí, že normatívnym obradom pre eucharistickú liturgiu je Novus Ordo,” dodali, parafrázujúc Traditionis Custodes. “Nemá dôjsť k žiadnemu zbližovaniu alebo miešaniu prvkov jedného z týchto obradov s druhým. Vykonávanie diecéznej politiky týkajúcej sa TLM [tradičnej latinskej omše] sa má prísne dodržiavať.”

Vatikán obhajuje ad orientem

Vykonávanie diecéznych’obmedzení tradičnej liturgie možno nie je prekvapujúce, keďže pápež František a kardinál Arthur Roche opakovane vydali dokumenty s takýmto cieľom. 

ČÍTAJTE: Arcidiecéza Cincinnati obmedzuje omše ad orientem

Obmedzovanie ad orientem bohoslužby Novus Ordo je však fenomén, ktorý, zdá sa, v súčasnosti zasahuje viaceré diecézy v krajine. Niektorí americkí biskupi vydali zákaz ad orientem  pre Novus Ordo súčasne s implementáciou pápežovho&nbsprozsiahleho zákazu latinskej omše. Iní vydali nové smernice týkajúce sa najmä Novus Ordo.

Doteraz medzi diecézy, ktoré v posledných troch rokoch obmedzili slávenie Novus Ordo ad orientem, patria napr:

Vatikánska’Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí (CDW) už načrtla, že kňazi, ktorí slávia Novus Ordo majú chránené právo sláviť omšu ad orientem a že liturgické rubriky neobsahujú “žiadnu preferenciu”, aby kňaz bol otočený tvárou k ľudu alebo od neho.

V liste z roku 2000 CDW vysvetlila súčasné rubriky Rímskeho misála, potvrdzujúc že ad orientem bohoslužba nie je zakázaná, a tiež pripomínajúc biskupom, že “by bolo veľkou chybou predstavovať si, že hlavná orientácia obetného úkonu je smerom k spoločenstvu.”

V inom liste (Protokol č. 564/00/L) CDW načrtol, že obidve možnosti, teda ad orientem a versus populum (smerom k ľudu), sú povolené, a odmietol možnosť, aby biskup odmietol povolenie sláviť ad orientem. Prefekt CDW kardinál Jorge Medina a sekretár arcibiskup Francesco Pio Tamburrino napísali, že:

Obe pozície sú v súlade s liturgickým právom; obe treba považovať za správne.

“Treba mať na pamäti, že v liturgickej legislatíve nie je vyjadrená preferencia ani jednej z pozícií,” napísal kardinál. “Keďže obe pozície sa tešia priazni zákona, nemožno sa odvolávať na legislatívu, aby sa povedalo, že jedna alebo druhá pozícia viac zodpovedá zmýšľaniu Cirkvi.”

CDW ďalej upozornil na hranice diecézneho biskupa’v tejto veci, keď napísal, ako biskup “nemôže vylúčiť alebo nariadiť použitie legitímnej možnosti” – teda zaradiť ad orientem  medzi to, čo nemožno vylúčiť –, ale môže “poskytnúť kňazom ďalšie usmernenia pri ich voľbe rôznych možností rímskeho obradu.”

ČÍTAŤ: ‘Názory človeka,’ nie Cirkvi: Kardinál Burke kritizuje pápeža Františka’chváli lídra LGBT skupiny   

Kardinál Raymond Burke, ktorý celebruje tradičný obrad omše aj Novus Ordo, obhajoval aj používanie ad orientem začiatkom minulého roka. V rozhovore s&nbspRaymondom Arroyom z&nbspEWTN tento významný americký prelát uviedol:

Každá omša sa môže sláviť tvárou k Pánovi alebo tvárou k východu ad orientem versus Dominum, a v skutočnosti mi mnohí ľudia hovoria, a má to zmysel, že je&nbspveľmi krásne, keď kňaz na čele zhromaždenia obetuje omšu, keď sú všetci otočení tvárou k nášmu Pánovi, a tak je jasné, že táto obeta je obetou nášho Pána&nbsp. Uctievame v duchu a pravde Nášho Pána Ježiša Krista. 

Je pravda, že tým starobylejším zvykom bolo určite sláviť omšu tvárou k Pánovi, tvárou na východ, ale v dokumentoch Druhého vatikánskeho koncilu nenachádzam nič, čo by viedlo k zákazu tradičného spôsobu, tradičného postoja či polohy kňaza počas slávenia omše; a prečo sa to teraz predkladá, nechápem.

‘“Je tu’veľké pokušenie, keď kňaz stojí tvárou k ľudu, aby sme ho vnímali ako nejakého umelca,” povedal bývalý arcibiskup zo Saint Louis v roku 2016, “a teraz namiesto toho, aby sa kňaz spolu s ľudom vzťahoval k Bohu, sa to nejakým spôsobom stáva interakciou medzi kňazom a ľudom.”

ČÍTAŤ: Šéf vatikánskej liturgie žiada všetkých kňazov a biskupov, aby boli pri omši tvárou na východ, veriaci aby pri prijímaní kľačali

V roku 2016 ďalší prefekt CDW – kardinál Robert Sarah – vydal výzvu kňazom, aby sa vrátili k obetovaniu omše ad orientem na základe kristocentrickej povahy Eucharistie: 

Chcel by som sa obrátiť na všetkých kňazov Myslím si, že je veľmi dôležité, aby sme sa čo najskôr vrátili k spoločnej orientácii, kňazov a veriacich obrátených spoločne tým istým smerom&nbspash; na východ alebo aspoň smerom k apside – k Pánovi, ktorý prichádza, v tých častiach liturgických obradov, keď sa obraciame k Bohu… Myslím si, že je to veľmi dôležitý krok k tomu, aby pri našich sláveniach bol Pán skutočne v [centre].




Loading…