drahá ropa a „dusivý“ dolár

drahá ropa a „dusivý“ dolár

Globálne letecké spoločnosti bojujú s dvojnásobnou katastrofou spôsobenou vzácnou kombináciou silného amerického dolára a vysokých cien ropy v čase, keď všadeprítomné inflačné tlaky a nedostatok pracovnej sily poškodzujú aj oživenie odvetvia, ktoré v posledných dvoch rokoch tvrdo zasiahla pandémia Covid-19.

Informuje dnes, 21. júna, agentúra „Reuters“.

Cena ropy a americký dolár majú tendenciu byť nepriamo úmerné, čo pomáha vyrovnať finančné dôsledky pre letecké spoločnosti operujúce v iných menách. Túto koreláciu však v posledných mesiacoch prelomil ozbrojený konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil skokový nárast cien ropy v čase, keď USA sú exportérom tohto strategického nosiča energie a dolár je podporovaný nárastom úrokových sadzieb Federálneho rezervného systému USA (Fed), ktorých cieľom je obmedziť infláciu.

Letecké spoločnosti, ktoré sa tento utorok zišli na výročnom stretnutí Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA) v hlavnom meste Kataru, vyjadrili obavy zo súčasného rastu cien ropy a „drahého“ dolára.

„Pre letecké spoločnosti to nie je vôbec dobré. Je to dokonalá búrka,“ povedal Tony Webber, bývalý hlavný ekonóm austrálskej leteckej spoločnosti „Qantas Airways“.

Vyvážený index reálneho výmenného kurzu amerického dolára stanovený v roku 2006 je na historickom maxime a ropa Brent je približne 115 dolárov za barel. Neamerické letecké spoločnosti sú vystavené doláru vo forme cien ropy, poplatkov za nákup a prenájom lietadiel, nákladov na údržbu a vlastného dlhu, pričom toto všetky sa stáva hmatateľnejšie v ich miestnej mene, keď dolár posilní, poznamenáva britská tlačová agentúra.

„Je bolestivé kupovať palivo, kupovať všetko (za doláre),“ posťažoval sa Walter Cho, generálny riaditeľ „Korean Air Lines“, na stretnutí IATA v Dauhe. „Máme veľký dlh v amerických dolároch a musíme z neho platiť úroky. Úrok je nízky, ale pri tomto kurze by to mohlo byť 10%“.

Pre väčšinu leteckých spoločností mimo USA vplyv rastúcich nákladov ďaleko prevyšuje výhody predaja leteniek zákazníkom v USA, ktorí ich prepočítajú na miestnu menu.

Indický nízkonákladový dopravca „SpiceJet“ minulý týždeň varoval, že bude musieť zvýšiť svoje cestovné o 10-15% kvôli rastúcim cenám pohonných hmôt a znehodnoteniu rupie.

Generálny riaditeľ „Malaysia Airlines“ Ijam Ismail oznámil, že palivo tvorilo 20% nákladov malajzijského vlajkového dopravcu, ale vzrástli na 45% čiastočne kvôli slabému ringgitu.

Straty v odvetví leteckej dopravy v tomto roku klesnú na 9,7 miliardy dolárov, čo je „výrazné zlepšenie“ zo 137,7 miliardy dolárov v roku 2020 a 42,1 miliardy dolárov v roku 2021, informovala agentúra „EADaily“, IATA aktualizovala prognózu pred výročným stretnutím asociácie v Katare.






Loading…