Drgonec:  Kolíková neponúka reformu. Do ústavy dajú niečo, čo tam dávno malo byť. Za lubom ale majú nadelegovanie politikov na Ústavný súd

Drgonec: Kolíková neponúka reformu. Do ústavy dajú niečo, čo tam dávno malo byť. Za lubom ale majú nadelegovanie politikov na Ústavný súd

Reforma, ktorú predstavila ministerka spravodlivosti Mária Kolíková, nie je reformou. “Dajú do ústavy niečo, čo tam dávno malo byť, to nie je reforma,” upozorňuje bývalý sudca Ústavného súdu, právnik Ján Drgonec. V skutočnosti im podľa neho ide o to, aby sa na Ústavný súd nadelegovali politici. “Tí istí ľudia, ktorí hlasovali za blbé zákony, budú rozhodovať,  či to, čo schválili, je v súlade  s Ústavou SR,” uviedol pre ParlamentnéListy.sk. Vo svete existujú proti tomu obmedzenia. “Obmedzenie veľmi potrebuje aj Slovensko,  len to nechce súčasná partia v parlamente,” hovorí Drgonec.

Očakávanú  veľkú  reformu formou ústavného zákona predstavila vo štvrtok ministerka  spravodlivosti  Mária Kolíková, dnes ho predkladá  na medzirezortné  pripomienkovanie.  Hovoríme o prvom návrhu, to znamená, že kým sa to dostane do parlamentu a kým to parlament  prijme, môže to byť niečo celkom iné ako je dnes prezentované. Ale – ide o kľúčový zákon  pre justíciu, vieme sa spolu  pozrieť na to, čo ministerka Kolíková ponúka?

Samozrejme, sú tam 3 zásadné zmeny –  jedna sa týka Súdnej  rady,  druhá ústavného  súdnictva alebo ochrany ústavnosti a tretia vec je o  správnom  súdnictve. Nechajme teraz stranou tie  návrhy na zodpovednosť sudcov.  Hovoríme o 19. zmene Ústavy SR, preto  zdôrazňujem tieto tri zásadné veci a nie disciplinárky sudcov,  lebo celé sa to v podstate opäť zahrá do hmly. 

Dôležitejšie je, to čo sa udeje s ústavnou úpravou ako to čo sa v nadväznosti udeje s disciplinárnou zodpovednosťou sudcov, hoci to nás, verejnosť, na prvé  počutie zaujme viac, tak?  

Áno. Treba tiež povedať,  že zmeny ústavy sú čiastočne hypotetické. Napríklad keď hovoríme o Súdnej rade, tú si nedávno obsadili podľa svojich predstáv, takže v tomto volebnom období  nehrozí, že by sa vytvorila Súdna  rada podľa návrhu  zmeny ústavy. Proste  Súdna rada bude fungovať podľa starých pravidiel,  lebo je čerstvo zložená.

Podstatná záležitosť  je o tom, že ministerka predložila  nejaký návrh rekonštrukcie Ústavného  súdu. Ale zároveň,  keď sa v závere tlačovky rozrečnila,  ako  sú pre ňu prijateľní politici  na  ústavnom súde, tak vlastne vyšlo  najavo, čo má za lubom súčasná  vládna koalícia. 

Čo majú za lubom? 

Oni  dajú  do  ústavy niečo, čo  tam dávno malo  byť a zmätú to zo stola  tým, že na ústavný súd  nadelegujú politikov.  Tí istí ľudia,  ktorí hlasovali za blbé  zákony, neprijateľné zákony poškodzujúce obyvateľstvo budú rozhodovať o tom,  či to  čo schválili, je v súlade  s Ústavou SR.  Ak sa niekto  vážne nazdáva, že tie neústavné zákony budú vyhlasovať za  neústavné,  tak jednoducho potrebuje liečiť na naivnosť. Predstierajú  nejakú demokratizáciu, plnenie  volebných sľubov, ale  v  prípade Súdnej rady ho už splniť nemôžu, lebo si obsadili Súdnu radu  skôr ako zmenili  jej pravidlá. A pokiaľ ide o ochranu ústavnosti,  tam si vytvárajú priestor na to, aby zdanlivo ľudia mohli chodiť na Ústavný súd  s  neústavnými zákonmi, ale nemajú šancu  uspieť.

Pre vás ale avizované zmeny  nie sú novinkami, vy ste už v minulosti niektoré dokonca  aj  navrhoval v odborných publikáciách, mali by ste byť teda rád?

Áno, ja na jednej strane ten návrh vítam,  sú to veci, ktoré sa mali  zaviesť v skutočnosti už v roku 1993, keď si  niekto pozrie  moje knihy, už asi v roku 2005 som prvý raz písal  o  tom, že ľudia by mali  mať právo dávať na ústavný súd návrhy na skúmanie  súladu zákonov  s ústavou.

O tom, že Súdna  rada  by mohla byť zložená paritne ste písali tiež a dokonca viackrát,  však?  Študenti práva mi to istotne potvrdia.

Áno,  písal,  pretože Súdna rada,  ktorá sa vytvorila v roku 2001, bol jediný prípad, keď Slovensko  obabralo Európsku úniu.  Náš  vstup  do Európskej únie bol podmienený vytvorením Súdnej rady, ale my sme si  za Dzurindu vytvorili Súdnu radu,  ktorá sa absolútne  vymykala zo štandardu súdnych rád práve tým, že tam bola väčšina sudcov.  Čiže Súdna  rada nemala šancu plniť svoje právomoci,  lebo sudcovia v Súdnej rade mali dostatočnú  väčšinu a čo chceli zmarili. A keď už o tom  hovoríme,  o  správnom  súdnictve som tiež písal v knihe zhruba pred dvanástimi rokmi, ale to je možno v tejto chvíli najlepšie  načrtnutý prvok, ktorý sa v tej ústave má zmeniť. 

Poďme k praktickým veciam, takpovediac  dennej bázy:  sudca nemôže byť stíhaný za právny názor, ale môže byť stíhaný za nelogické rozhodnutie – ako tomu rozumiete? 

To je to, čo sa bežne deje na našich súdoch každý deň. 

To áno, ale ako sa to bude vyhodnocovať? 

Ten zákon  je nejako  nastavený. Sudca, ktorý rozhodne, si vždy nájde nejaké odôvodnenie prečo rozhodol ako rozhodol.  Ale ak tu má existovať  nejaký precedentný systém, čo sa akože pestuje, tak potom sa sudca nemôže odkloniť od  precedensu tam, kde precedens  má. Alebo musí  veľmi dôkladne vysvetliť,  v čom  je tá situácia, ktorú  rozhodoval, iná. U nás kľudne pozrú na zákon, kde je niečo označené ako biele, sudca vyhlási, že je to  čierne a naďalej platí pre neho  a účastníkov konania, že je to čierne.  A to je práve dôvod na korupciu sudcov. Kto kedy platil sudcu za to, aby rozhodol podľa zákona? Korupcia je  len o tom, aby rozhodol inak ako hovorí zákon. 

Takže reformu súdnictva hodnotíte pozitívne?  

Toto čo  sa zavedie nie je reforma, ale niečo, čo tu  malo byť zavedené od vzniku Slovenskej republiky.  Nenazýval  by som to reformou, veď to vyplýva aj z celého kontextu,  že sú to veci, ktoré  mali byť zavedené dávno. 

Áno, ešte sa aj tak ale tento Kolíkovej návrh bude ako sa hovorí ohýbať a lámať, kým bude definitívny zákon. Do  akej miery  sa podľa vás bude ešte ohýbať?

Tým, že sa Súdna rada nedotýka našej reality, tak ju netreba ohýbať ani lámať. Je to o tom, čo bude niekedy v budúcnosti a určite nie v tomto volebnom období a v ďalšom volebnom období sa kľudne dá zmeniť kým sa zavedie do praxe, čiže to je také,  že je to  ďaleko.  Ústavný súd sa zavedie včul,  alebo teda k 1.  januáru a tam je to eso  v rukáve, že tam  môžu prísť ľudia, ktorí hlasovali za  nepreskúmavané zákony  a nemajú  motiváciu,  aby rozhodli že je to vlastne neústavné hlasovanie.

Dá sa s tým niečo robiť?  Máte nejaké riešenie? 

Tam chýba určite zásadné obmedzenie  ako je napríklad v Rakúsku alebo Maďarsku. Tam platí,  že predošlé 4 roky pred nástupom  do funkcie ústavného sudcu človek  nesmie byť  členom vlády, funkcionárom  politickej  strany alebo buď zamestnancom štátnej správy v Rakúsku alebo  poslancom obecného zastupiteľstva v Maďarsku.  Toto obmedzenie veľmi potrebuje aj Slovensko,  len to nechce súčasná partia v parlamente. 

video k reforme Ústavného zákona, facebook ministerky M.Kolíkovej




Loading…