Kardinál Jozef Zen vydal zrejme opätovnú kritiku synody o synodalite, v ktorej sa pýta, ako možno od Katolíckej cirkvi očakávať, že “bude prosiť Ducha Svätého, aby zvrátil učenie, ktoré nám odovzdal prostredníctvom apoštolov.”
V krátkom komentári uverejnenom na svojom osobnom blogu Zen poskytol exegetický komentár k úryvkom z Písma, ktoré sa včera použili v lekcionári liturgie Novus Ordo . Čerpajúc z Epištoly a Evanjelia svätého Jána, Zen vyzdvihol Kristovo’učenie o vedení Katolíckej cirkvi Duchom Svätým a použil ich na začatie varovania pred synodou.
Vzývanie Ducha Svätého ako vodcu nedávno skončenej synody o synodalite bolo v posledných mesiacoch sporným bodom vzhľadom na otvorenosť synody’diskutovať o otázkach, o ktorých už Cirkev rozhodla.
“Neverte každému duchu, ale skúmajte duchov, či sú od Boha, lebo mnohí falošní proroci vyšli do sveta,” napísal Zen, citujúc priamo z Prvej epištoly svätého Jána’. “Patria svetu, hovoria zo sveta a počúvajú klamlivého ducha.”
Komentujúc to, hongkonský emeritný biskup napísal, že existujú “praví veriaci, ktorí poslúchajú Božie”prikázania,” ale že biskupi môžu posilniť vieru svojich stád “len s pomocou Ducha Svätého.” Zen napísal:
Existujú aj praví veriaci, ktorí poslúchajú Božie’prikázania, a tí majú aj vedomie viery, ale nástupcovia apoštolov, kolégium biskupov na čele s pápežom, môžu posilniť vieru veriacich len s pomocou Ducha Svätého.
Pri týchto slovách Zen načrtol, že synoda alebo “koncil biskupov”, ako ju v článku nazval, má “zachovávať” katolícke učenie a právo, a nie “ho meniť”:
Cieľom koncilu biskupov nie je nič iné ako “udržiavať” učenie a disciplínu Cirkvi, a nie “meniť” ju (pozri Kódex kánonického práva). Máme sa modliť k Duchu Svätému, aby zvrátil učenie, ktoré nám odovzdal prostredníctvom apoštolov?
Komentáre kardinála’prichádzajú na pozadí záverečného dokumentu synody, ktorý’schválil pápež František, čo znamená, že podľa jeho vlastného 2018 Apoštolská konštitúcia Episcopalis communio, akonáhle je záverečný dokument synody “výslovne schválený rímskym pápežom, záverečný dokument sa zúčastňuje na riadnom magistériu Petrovho nástupcu.”
Čítajte: Záverečný text synody vyzýva na pokračovanie ‘procesu’ so synodálnym ‘počúvaním’ a dialógom
Tento dokument odznel komentáre kardinála Victora Manuela Fernándeza, keď povedal, že “otázka prístupu žien’k diakonskej službe zostáva otvorená,” napriek katolíckej náuke neomylne uvádza, že táto otázka je uzavretá.
Vzhľadom na túto skutočnosť a ďalšie znepokojujúce témy, ako je napríklad miestna biskupská právomoc týkajúca sa doktríny, viacerí preláti obnovili svoju kritiku synody.
Raymond kardinál Burke vyhlásil, že návrhy záverečného dokumentu synody’sú “mimoriadne znepokojujúce a nebezpečné.”Propagácia otázky ženských diakoniek “jednoducho vyvolá väčší zmätok a rozdelenie na škodu poslania Cirkvi”- dodal Burke.
Energickí biskupi Marian Eleganti a Joseph Strickland tiež tvrdo kritizovali závery synody’pričom Eleganti upozornil, že ak by miestni biskupi rozhodovali o “učení a disciplíne”, znamenalo by to “koniec katolicity Cirkvi.”
Strickland zasa vyjadril, že “ túto synodu o synodalite odmietam, pretože’nie je katolícka.”
Hlasy týchto prelátov sa pripájajú k hlasu Zena, ktorý sám dôsledne kritizuje Synodu o synodalite a vydal množstvo listov a komentárov pre svojich bratov biskupov, v ktorých sa ich snaží varovať pred nebezpečenstvami, ktoré v nej vidí.
Krátko po skončení synody v októbri Zen potvrdil, že pápež František využíva synody “na to, aby zakaždým zmenil doktríny alebo disciplíny Cirkvi’namiesto toho, aby diskutoval o tom, ako tieto doktríny a disciplíny chrániť.”
ČÍTAJ: Kardinál Zen: Pápež František využíva synody v snahe ‘zmeniť cirkevné’doktríny’
Takisto poznamenal, že hoci lobisti liberálnej agendy boli v niektorých otázkach sklamaní – vrátane toho, že nedošlo k formálnemu schváleniu diakoniek – Vatikán presadzuje “synodálnu Cirkev” ako nový spôsob cirkevného života, čo znamená, že k takýmto zmenám by mohlo dôjsť v budúcnosti.
“Každý vie, že pápež verí v ‘proces’ (čas je väčší ako priestor),” napísal. “Čo sa nepodarilo dosiahnuť na tomto zhromaždení, môže sa dosiahnuť v procese, ktorý sa začína teraz. Synoda sa skončila, ale synodálna Cirkev sa začína teraz! Musíme v nej žiť!”