Koniec tridentskej sv. omše v americkom Marylande? Niektorí katolíci sú z rozhodnutia Vatikánu smutní, iní nie –

Koniec tridentskej sv. omše v americkom Marylande? Niektorí katolíci sú z rozhodnutia Vatikánu smutní, iní nie –


Branislav Krasnovský

26. apríla 2024  


Cirkev
 

Je evidentné, že mnohým vatikánskym modernistom a progresívcom leží tridentská sv. omša hlboko v žalúdku a irituje ich, rovnako ako ich iritovalo svojho času vydanie motu proprio Summorum pontificum pápeža Benedikta XVI., ktoré slávenie tradičného rítu svätej omše potvrdilo a rozšírilo.

Vychádzajme z faktov. Pápež František sa rozhodol Summorum pontificum obmedziť, samozrejme tvrdí, že jeho dôvody sú pozitívne – podpora jednoty Cirkvi. V roku 2021, po smrti pápeža Benedikta XVI. teda vydal vlastné motu proprio – Traditionis custodes, ktorým výrazne obmedzil možnosť slávenia tradičnej latinskej sv. omše.

Ako je známe, v dokumente Traditionis custodes sa napríklad požaduje, aby kňazi, ktorí boli vysvätení po zverejnení tohto dokumentu museli biskupovi podať žiadosť, že chcú slúžiť tradičnú svätú omšu, pričom biskup sa musí následne obrátiť na Vatikán so žiadosťou o dovolenie.

Pápež Benedikt XVI. s Najsvätejšou sviatosťou oltárnou počas vigílie v predvečer sv. omše v Hyde Parku, 18. september 2010.
zdroj: flickr.com / Catholic Church England and Wales, Mazur/catholicnews.org.uk

Postoj väčšiny biskupov je však zrejmý a predvídateľný. Je lepšie poslúchať pápeža a mať vo svojej diecéze „svätý“ pokoj, ako privolať na seba nežiaducu pozornosť. Takže už miestny biskup patričného mladého kňaza vo svojej diecéze otcovsky umravní a ten má preto len dve možnosti – alebo poslúchne a zabudne na slúženie tradičného rítu, alebo bude tajne slúžiť tradičnú svätú omšu veriacim, ktorí si ctia túto formu, pričom riskuje, že ho nejaký denunciant servilne udá. Medzi liberálmi a progresívcami sa totiž denuncianti vyskytujú v nemalom množstve.

Je pritom zaujímavé, že rovnako aj v čase anglickej reformácie to bola práve tradičná latinská omša, ktorá nesmierne dráždila všetkých novosformovaných anglikánov, servilne posluhujúcich Henrichovi VIII. Španielski a portugalskí jezuiti však túto tradičnú svätú omšu v Anglicku napriek zákazom ďalej tajne slávili aj s poslednými anglickými katolíkmi a mnohí z nich radšej prijali mučenícku smrť, ako by sa tradičnej svätej omše vzdali.

Takisto na základe nariadení Traditionis custodes sa už nesmie slúžiť tradičná svätá omša vo farských kostoloch – cieľom tohto zákazu je pochopiteľne dosiahnuť vytlačenie slávenia tradičnej svätej omše a tradičných veriacich doslova na perifériu katolíckeho života, aby nič nebránilo liberálom a progresívcom v presadzovaní ich predstáv o katolíckej viere a katolíckych hodnotách. Nemusíme si nasadzovať ružové okuliare, filosodomita P. James Martin SJ má vo Vatikáne zelenú, toho na perifériu nikto vytláčať nebude.

Aby sme to teda zhrnuli, prístup kňazov a veriacich k Traditionis custodes je trojakého typu.

Prvý typ predstavuje reakciu v podobe úplnej kapitulácie a vzdania sa vlastného názoru v prospech Vatikánu. Skloňme sa pred motu proprio Traditionis custodes, poslúchajme Vatikán a pápeža Františka s vrúcnou pokorou. Veď kedysi sme poslúchali Jána Pavla II. či Benedikta XVI. s vrúcnou pokorou, keď umreli, prestali sme ich s vrúcnou pokorou poslúchať. Keď umrie pápež František, prestaneme poslúchať jeho a budeme s vrúcnou pokorou poslúchať jeho nástupcu.

Ak to bude konzervatívny pápež podobného razenia ako bol sv. Pius X., staneme sa konzervatívcami a budeme tohto nástupcu s vrúcnou pokorou počúvať. Keď nám prikáže páliť Františkove dokumenty v ohni a obnoví inkvizíciu, budeme ho s vrúcnou pokorou počúvať.

Ak sa po smrti pápeža Františka stane jeho nástupcom ultramodernista, pri ktorom ešte aj pápež František bude vyzerať ako konzervatívec, nič to, budeme s vrúcnou pokorou poslúchať ultramodernistu. Každému je jasné, že takýto prístup napríklad k matematike by bol dôkazom ľudskej hlúposti. Matematika sa totiž nemôže riadiť len podľa voluntaristických predstáv toho, kto je v súčasnosti pri moci, nemôže byť v rozpore s predchádzajúcimi obdobiami.

Pápež František
zdroj: wikimedia commons

Druhý typ prístupu symbolizuje katolícka univerzita v Marylande, ktorá sa rozhodla akceptovať motu proprio Traditionis custodes, aj keď je v rozpore s motu proprio Summorum pontificum. Pápež František sa po smrti Benedikta XVI. rozhodol obmedziť pápežský dokument svojho predchodcu, ktorý určite nie je v rozpore s predchádzajúcim učením Cirkvi. Katolícka univerzita v americkom Marylande Traditiones custodes prijala, no okamžite hľadá spôsob, ako sa nepodriadiť.

Sme veľmi zarmútení týmto konaním,“ uviedla katolícka škola v Marylande vo svojom vyhlásení. „Vieme, že rozhodnutie je prijaté priamym príkazom z Ríma. Toto nebolo iniciované arcibiskupom, ktorý podporuje tradičnú svätú omšu a naše kolégium.“

Kolégium univerzity vo svojom vyhlásení však zdôraznilo, že „zostáva úplne a neochvejne oddané tradícii“ a že svojim študentom a učiteľom bude aj naďalej poskytovať prístup k tradičnej svätej omši v súkromných kaplnkách v okolí. Ako v Marylande uviedli, „Kolégium bude aj naďalej dúfať, hľadať a usilovať sa o príležitosti, ako sprístupniť tradičnú omšu našim študentom a fakulte. Sme si istí, že Boh nedopustí, aby latinská omša zmizla.

No a tretí prístup (mne najbližší) je založený na tom, že Pán Boh je blízko (v modlitbe, pri svätej omši) a Vatikán ďaleko. Načo otravovať pápeža Františka a spôsobovať mu bolesť tým, že milujeme viac tradíciu ako vatikánski modernisti a progresívci a dokument Summorum pontificum považujeme za nadradený dokumentu Traditionis custodes? Načo „vatikánsku verchušku“ trápiť tým, že ak nie je dôležitý dokument prijatý ex cathedra ako pravda viery, tak nie je pre nás záväzný, riadiť sa nim nebudeme a aj tak si urobíme po svojom? Nech ich v dobrom všetkých vo Vatikáne Pachamama chráni, synodálny duch ovieva a Fiducia supplicans im radosť prináša…

Ulica “Via della Conciliazione” vo Vatikáne na úsvite
zdroj: wikimedia commons

Takže, netreba byť prorokom, aby každý rozumne uvažujúci človek zistil, že množstvo súkromných kaplniek na Slovensku sympaticky rastie. Je dostatok kňazov a veriacich (a ich počet sa zvyšuje), ktorí si rozhodnutie Vatikánu zdvorilo vypočujú, no tradičného rítu pri slávení svätej omše sa nemienia vzdať. Nariadeniami Traditionis custodes, ktoré obmedzujú Summorum pontificum sa riadiť jednoducho nemienia a ani nebudú. A ako sa nám zachovali slová Nášho Pána Ježiša Krista v Evanjeliu podľa Matúša (Mt 10,16): 16 „Hľa posielam vás ako ovce medzi vlkov. Buďte teda opatrní ako hady a jednoduchí ako holubice.“ Takže sme opatrní ako hady a jednoduchí ako holubice. 🙂

No a čo dodať na záver? Ako je známe z cirkevnej histórie – pápeži boli rôzni. Aj dobrí, aj zlí. Mnohí katolícki laici vedia, že existovala doba avignonského zajatia pápežov a trojpápežstva, od roku 1378 známa tiež ako západná schizma, či pápežská schizma, ktorá sa skončila de facto Kostnickým koncilom (1414 – 1418). Komu mali veriť bežní laici, keď aj vzdoropápeži mali pádne argumenty? Komu mali veriť katolícki veriaci, keď v čase reformácie pravé jadro anglikánskych či luteránskych biskupov a kňazov vytvorili katolícki biskupi a kňazi, ktorých poznali? Práve títo predstavitelia kléru stiahli so sebou k luteránom a anglikánom aj množstvo katolíckych veriacich slabej viery.

V Svätom písme sa píše – podľa ovocia ich poznáte (Mt 7,15–20): 15 Chráňte sa falošných prorokov: prichádzajú k vám v ovčom rúchu, ale vnútri sú draví vlci. 16 Poznáte ich po ovocí. Veď či oberajú z tŕnia hrozná alebo z bodliakov figy? 17 Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, kým zlý strom rodí zlé ovocie. 18 Dobrý strom nemôže rodiť zlé ovocie a zlý strom nemôže rodiť dobré ovocie. 19 Každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa. 20 Teda po ich ovocí ich poznáte.

Tradičná svätá omša, ustanovená po Tridentskom koncile nemôže byť zlým ovocím, táto svätá omša a milosti s ňou spojené sformovali stovky katolíckych svätcov, preto je nepochopiteľné, keď niekto chce takúto svätú omšu obmedziť.

Záber zo slávenia tradičnej latinskej sv. omše
zdroj: wikimedia commons

Za seba môžem povedať, že si nikdy nedám tradičnú svätú omšu vziať. Vždy budem hľadať možnosť, aby som sa mohol zúčastniť slávenia tradičnej svätej omše. Pritom samozrejme ja osobne nemám žiaden negatívny postoj k Novus ordo missae, naše tri deti (dnes už dospelé) formovala nová omša, krst, prvé sväté prijímanie a birmovku získali chvála Pánu Bohu ešte v čase pontifikátu pápeža Benedikta XVI., resp. v čase, keď pápež Benedikt XVI. síce abdikoval, ale ešte žil.

Spolu s deťmi aj manželkou slávime nedeľnú svätú omšu v bežných katolíckych kostoloch (samozrejme sväté prijímanie len pokľačiačky a do úst), keď sa v rámci oznamov dozvieme, že nabudúce bude počas sv. omše gitarová show, zmeníme čas, alebo chrám. 🙂

Som čoraz viac presvedčený, že Argentínčania sú lepší futbalisti, ako teológovia.

PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 €
10 €
20 €
50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)