Majú anulácie manželstva základ vo Sv. Písme? –

Majú anulácie manželstva základ vo Sv. Písme? –


o. David Nix

10. januára 2025  


Cirkev

(Nasledujúci text zverejnil americký kňaz, otec David Nix na svojej webovej stránke. Bol skrátený a upravený. Uvádzané štatistiky a príklady sú predovšetkým zo Spojených štátov. Situácia je však veľmi podobná aj inde vo svete a rozdiel v štatistikách a absolútnych číslach je vedľajší. Pozn. redakcie.)

***

Edmund Blair Leighton (1852–1922), Podpis úradných dokumentov o uzavretí sobáša, 1920
zdroj: wikimedia commons

Dico autem vobis quia quicumque dimiserit uxorem suam, nisi ob fornicationem (πορνείᾳ) et aliam duxerit, moechatur. Veru hovorím vám: Každý, kto prepustí svoju manželku pre iné ako pre smilstvo a vezme si inú, cudzoloží. (Mt 19,9)

Predtým, než sa pozrieme na vyššie priložený citát zo Svätého Písma, pozrime sa na niektoré definície a štatistiky. Predovšetkým, existujú tri úrovne manželstva:

Občianske manželstvo – toto manželstvo uzavrel pár, ktorý sa zosobášil spôsobom uznávaným krajinou, v ktorej žije. V dôsledku odmietnutia prirodzeného zákona v Spojených štátoch sa teraz môžete „zosobášiť“ s osobou opačného pohlavia, rovnakého pohlavia, svojím domácim miláčikom alebo dokonca so sebou samým.

Niektoré západné krajiny dokonca zvažujú povolene sobášov pre páry v incestnom vzťahu. Podmienky na uzavretie občianskeho manželstva sú teda veľmi nenáročné. Latka je nastavená veľmi nízko.

Prirodzené manželstvo – toto nastáva, keď sa zosobáši muž a žena. V dnešnej temnej kultúre je to už vyššia úroveň. Napríklad, ak sa moslimský muž ožení s moslimskou ženou, ide o prirodzené manželstvo, ale nie o sviatostné manželstvo. Prirodzené manželstvá, ktoré sú registrované štátom, sú zároveň občianskymi manželstvami.

Sviatostné manželstvo – toto nastáva, keď sa pokrstený muž ožení s pokrstenou ženou. Pred II. vatikánskym koncilom sa toto týkalo iba katolíkov. Nový Kódex kánonického práva z roku 1983 do toho pravdepodobne zahŕňa aj pokrstených protestantov. Prinajmenšom znenie príslušného kánonu umožňuje takýto výklad, ale to je téma na iný článok.

V každom prípade, ak sa dvaja katolíci opačného pohlavia vezmú v katolíckom kostole a po omši v sakristii podpíšu úradné dokumenty, uzatvárajú tak všetky tri vyššie uvedené kategórie manželstva:

1) Občianske (keďže splnili štátom dané podmienky a podpísali úradné papiere),
2) Prirodzené (keďže ide o muža a ženu) a
3) Sviatostné (keďže sú pokrstení a zložili manželský sľub pred kňazom ako zástupcom Cirkvi).

Catholic World Report uverejnil v roku 2011 článok s názvom Annulment Nation (https://www.catholicworldreport.com/2011/04/28/annulment-nation/) Z tohto článku sú zaujímavé tieto odseky:

Napriek tomu, že došlo k poklesu, Spojené štáty, ktoré vo svete predstavujú 5,9 percenta katolíkov, stále predstavujú 60 percent z 58 322 vyhlásených anulácii (štatistiky z roku 2007 v Štatistickej ročenke Sekretariátu štátu Vatikán. V roku 2015 však vydal pápež František mottu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus, ktorým sa proces ešte zjednodušil a anulácií ešte pribudlo – pozn. red.). Z 35 009 vyhlásených anulácií vydaných v USA, 79 percent bolo udelených prostredníctvom riadneho procesu, a 21 percent bolo udelených prostredníctvom dokumentárneho (administratívneho) procesu.

Dokumentárny (administratívny) proces sa používa na relatívne jednoznačné prípady, ako tie, ktoré sa týkajú defektu formy (keď sa katolík zosobášil mimo Cirkev), nedovolenej príbuznosti, nedodržaného zákonného veku, manželstva s osobou, ktorá je platne zosobášená s iným, manželstva (za určitých okolností) s únoscom alebo vrahom manžela/manželky, alebo manželstva s klerikmi alebo rehoľníkmi, ktorí neboli uvoľnení z ich sľubov. Zo 7 355 vyhlásení o neplatnosti vydaných v USA prostredníctvom dokumentárneho procesu, 74 percent bolo udelených kvôli defektu formy.

Riadny proces, na druhej strane, je súdny proces, ktorý určuje, či došlo k platnému manželstvu. Otázky týkajúce sa platnosti súhlasu a trvalej a predchádzajúcej impotencie sa rozhodujú v bežnom procese. Niekedy sa v bežnom procese riešia aj spory o defekt formy a iné prekážky manželstva. Z 27 654 vyhlásených anulácií udelených v USA bežným procesom, 99,6 percenta bolo udelených kvôli defektu súhlasu – najčastejšie kritizovaný dôvod na anulovanie.

Tu si treba všimnúť, že vyhlásené anulácie prostredníctvom dokumentárneho alebo administratívneho procesu sa zvyčajne týkajú tých, ktorí sa nezobrali v katolíckom kostole – teda majú len občianske a prirodzené manželstvo.

V takýchto prípadoch zvyčajne niet pochybností o vyhlásenej anulácii. Ale ak majú takéto páry deti, pred vydaním vyhlásenia o neplatnosti manželstva je vhodné urobiť všetko pastoračne možné, aby si pár namiesto anulácie vybral konvalidáciu. Ako väčšina z vás vie, konvalidácia znamená, že sa občianske manželstvo dvoch katolíkov, ktorí sa vzali mimo Cirkvi, mení na sviatostné manželstvo, kde sa ten istý pár vezme v Cirkvi. (Často a nesprávne sa to nazýva „požehnanie manželstva“, ale to je hlúposť, pretože kňaz nemôže požehnať hriech.)

Riadny proces, ktorým sa dá dospieť k anulácii manželstva obyčajne zahŕňa zdĺhavé vyšetrovanie dvoch pokrstených katolíkov, ktorí sa vzali v katolíckom kostole, ale teraz tvrdia, že napríklad jeden z nich nepristúpil k sobášu slobodne, hoci prešli prípravou na manželstvo a vzali sa v prítomnosti kňaza, rodiny a svedkov. Riadny proces anulácie je iba „najlepší možný úsudok“ tribunálu, ktorý vyhodnotí predložené dôkazy a svedectvá a dospeje k nejakému záveru.

Ako vidíme vo vyššie citovaných paragrafoch, 79 % anulácií v USA v roku 2011 pochádzalo z riadneho procesu. Z nich bolo 99,6 % udelených z dôvodu defektu súhlasu, čo sa nazýva aj „nedostatok náležitého rozlišovania“.

Ak použijeme vyššie uvedenú definíciu troch „úrovní manželstva“, môžeme vyhlásenie o neplatnosti podľa riadneho procesu laicky, zjednodušene a skrátene opísať takto: Anulácia je, keď biskup (prostredníctvom svojho diecézneho tribunálu) vyhlási, že aj keď sa dvaja pokrstení katolíci prirodzene vzali, Boh sám zámerne nepovýšil toto prirodzené manželstvo na sviatostné, pretože u jedného alebo aj oboch snúbencov chýbal slobodný súhlas. Tak tribunál vyhlási, že aj keď to vyzeralo a znelo ako katolícka svadba, v skutočnosti to nebol platný sobáš kvôli neviditeľným prekážkam, ktoré nikto nemohol vidieť v ich srdciach!

To je dôvod, prečo všetci tí „znovu zosobášení katolíci“ hovoria: „Nikdy som sa nerozviedol. Získal som anuláciu, čo znamená, že diecéza mi povedala, že som nikdy predtým nemal platné manželstvo.“

Je tu však jedno ALE. To je naozaj v Amerike toľko ľudí, ktorí sa sobášia – po príprave a náuke, ktorú im farnosti poskytujú – a pri skladaní manželského sľubu majú defektný súhlas? Toto by bolo uveriteľné, keby sa to stalo niekoľkokrát do roka v celej krajine. Ale americké tribunály udeľujú od II. vatikánskeho koncilu každý rok cca 50 000 anulácií. To je zlý vtip. To je fraška a je to svätokrádež. Ukazuje to, že americké anulácie nie sú nič iné ako „katolícke rozvody“, ktoré sa dávajú prakticky zadarmo.

Podľa Katolíckeho almanachu, americké diecézy udelili 63 900 anulovaní v roku 1991, čo bolo 79 % celkového počtu anulácií na svete (celkom 80 700), aj keď americkí katolíci tvorili iba 6,2 % katolíkov sveta! Tieto čísla sú obyčajný výsmech sviatostiam, ktorý robia americkí biskupi.

Niektoré z týchto anulácií boli naozaj platné, občas naozaj počas zasnúbenia dochádza k nejakému donúteniu, ale rozhodne nie v takých počtoch. Väčšina anulácií spadá pod „nedostatok náležitého rozlišovania“ alebo „defekt súhlasu“. Ale to je vykladané tak široko, že žena môže retroaktívne tvrdiť, že počas zasnúbenia nevedela, že jej budúci manžel bude tráviť toľko času prácou na aute v garáži. Alebo možno muž môže tvrdiť v príslušnej žiadosti, že nevedel, že jeho budúca manželka bude toľko času márniť na Instagrame. Podobné dôvody dnes ľudia uvádzajú na svojich anulovacích žiadostiach. Áno, ak chcete a viete dokázať „defekt súhlasu“ z takýchto hlúpych dôvodov, ste na dobrej ceste k tomu, aby ste spáchali cudzoložstvo so súhlasom svojho biskupa. Ak mu samozrejme zaplatíte nejaké peniaze, aby ste uchlácholili svoje svedomie.

Anulácie v Spojených štátoch stoja od 50 do 300 dolárov. Avšak skutočná cena anulácie je zničený život mnohých detí. Vašim zmäteným deťom nepomôže, keď tribunál (ktorý práve inkasoval 300 dolárov) označí váš katolícky rozvod elegantným termínom „vyhlásenie o neplatnosti“. Biskupi, ktorí dohliadajú na tieto tribunály, sa budú musieť pred Bohom zodpovedať za toľko rozbitých rodín, svätokrádeží a pohŕdanie sviatosťami.

Anulačný proces nemá v histórii katolíckej Cirkvi pred rokom 1970 storočia žiadny precedens. Dialo sa to vo veľmi zriedkavých prípadov kráľovských rodín, a toto rozhodnutie bolo vyhradené iba pápežovi. Preto, ak si googlite slovné spojenie „história katolíckych anulácií“, dostanete množstvo informácií o Henrichovi VIII. a Tomášovi Morovi, ktorý sa takémuto zahrávaniu sa so sviatosťou protivil. Skutoční svätí sa stavajú proti takejto hlúposti.

Vráťme sa však k úryvku z Matúšovho evanjelia. Čo znamená to smilstvo, ktoré Ježiš ako jediný dôvod prepustenia manželky uvádza?

V origináli stojí grécke slovo πορνείᾳ alebo v latinskom prepise porneia – latinsky fornicatio. Ako toto slovo prekladali prví kresťania a svätí otcovia? Catholic World Reportv spomínanom článku Annulment Nation tiež cituje z komentára k Navarrskej Biblii (sú to komentáre k revidovanému štandardnému katolíckemu anglickému vydaniu Biblie z roku 2004 spracované univerzitou v Navarre v Pamplone. Túto univerzitu založil J. Escríva, zakladateľ Opus Dei):

Je takmer isté, že táto fráza sa vzťahuje na zväzky, ktoré niektoré pohanské národy považovali za manželstvá, ale ktoré boli v Mojžišovom zákone a v rabínskych tradíciách zakázané ako incestné. Odkazuje teda na zväzky, ktoré sú radikálne neplatné kvôli nejakej prekážke… Nikdy neboli v skutočnosti uzavreté ako platné manželstvá.

Takže, jediný biblický základ pre anuláciu je príbuzenský vzťah (a občasný „nedostatok súhlasu“ v extrémnych prípadoch). Keby sa našiel niekto, kto by mi poskytol informácie o nejakej krajine alebo období v 2000-ročnej histórii Cirkvi (pred našou dnešnou krízou viery), kde sa z rôznych dôvodov udeľovali tisíce anulácií, s radosťou to pridám ako dodatok na konci tohto článku. Stačí pár viet, kde mi ukážete, kde a kedy (okrem posledných 50 rokov) boli anulácie bežnou praxou. Myslím, že žiadny taký email nedostanem. Hľadal som veľmi usilovne v dejinách Cirkvi a našiel som ich len pár.

Treba povedať, že vyhlásenia o neplatnosti, ktoré pochádzajú z administratívneho procesu, nie sú tak zneužívané ako bežný proces. Ak sa napríklad, nepraktizujúci katolík oženil s nepraktizujou katolíčkou na pláži alebo v kasíne v Las Vegas, ale bez dišpenzu od miestneho biskupa. Dva roky po svadbe sú stále bezdetní a jeden z nich sa obrátil k pravému katolicizmu. Chce sa oženiť s dobrou tradičnou katolíčkou, ale tentokrát v Cirkvi. Tu je zásadný nedostatok formy. Prečo? Pretože pôvodný pár boli katolíci, ktorí sa zosobášili mimo katolíckej Cirkvi a také manželstvo nie je sviatostné.

Pokiaľ ide o riadny proces, v 70. rokoch sa začala veľká korupcia diecéznych tribunálov, ktoré účtovali stovky dolárov „na zrušenie toho, čo Boh spojil a človek nemá rozlučovať“. Vždy boli a budú skutočné a platné katolícke manželstvá, ktoré sa po rokoch unavia, stratia iskru a šťavu a ľudia by radi vymenili partnera, ak by im biskup svojím súhlasom upokojil ich otravné svedomie.

Netvrdím, že všetky anulácie sú neplatné, ale väčšina z nich je. Ak sa niekedy presvedčíte, že vaša anulácia (väčšia pravdepodobnosť) je neplatná, musíte žiť život v zdržanlivosti (bez sexu). Toto nie je môj nápad. Je to požiadavka nášho Pána Ježiša Krista a je jasné, že vaša spása závisí od toho: „Veru hovorím vám: Každý, kto prepustí svoju manželku pre iné ako pre smilstvo a vezme si inú, cudzoloží.“ (Mt 5,32)

Prečo teda píšem tento článok s takou dôverou? Jednoducho preto, aby som ukázal čitateľom, že súčasný systém anulácií nemá precedens v histórii katolíckej Cirkvi pred rokom 1970. A určite nemá žiadny biblický precedens. Toto je dôvod, prečo môžem s istotou povedať, že tribunály a biskupi, ktorí dávajú pečiatky všetkým týmto vyhláseniam o neplatnosti, sú v nebezpečenstve, že pôjdu do Pekla za zničenie toľkých rodín. Hovoríme vlastne o „katolíckych rozvodoch“, diabolsky očistených použitím termínu „anulácia“. Tieto tribunály a ich biskupi sú horší než protestanti.

Biskupi, nehovorte, že: „Ak neschválime všetky tieto anulácie, ľudia opustia Cirkev.“ Pravda je: Lepšie je, aby laici vybuchli voči vám hnevom, keď ako otcovia poviete „Nie“, aby opustili Cirkev…, ľutovali a potom sa vrátili k pravému učeniu katolíckej Cirkvi…, než aby ste laikov bez náležitej katechézy rozmaznávali a upokojovali v ich modernistických farnostiach na ceste do Pekla.

Ale biskupi ma isto nebudú počúvať, takže píšem laickým veriacim toto: Vyberte si múdro, či budete počúvať Ježiša Krista a svätých otcov alebo svoj miestny modernistický diecézny tribunál, ktorý vám dáva „povolenie znovu sa sobášiť“. Alebo, ak čítate tento článok a ešte nie ste zosobášení, vezmite si moju radu:

Neberte si niekoho, s kým nie ste zajedno v otázkach viery, liturgie, patriarchátu, disciplíny, skromnosti, cudnosti alebo sexu. Inak sa asi o päť rokov budete musieť obrátiť na tribunál pre falošnú anuláciu vášho manželstva. Ručím vám za to, že za pár stoviek dolárov takmer v každej diecéze v USA – dostanete to, čo si prajete.

Pre portál Christianitas.sk preložil a doplnil J. Duháček

PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 €
10 €
20 €
50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)