Malajzijský Boeing zostrelený na Donbase – Ukrajina sa zamotala do vlastných lží

Malajzijský Boeing zostrelený na Donbase – Ukrajina sa zamotala do vlastných lží

Buď holandská Rada pre vyšetrovanie katastrofy na Donbase otvorene klame, alebo sa Ukrajina zamotala vo vlastných lžiach a polopravdách.


„Ukrajina sa zamotala do vlastnej lži“ – tak sa nazýva článok Erika Vrijsena v holandskom týždenníku Elsevier.

Holandský týždenník Elsevier uverejnil článok, ktorý usvedčuje ukrajinské orgány zo lži. Reč je o vyšetrovaní príčin leteckej katastrofy malajzijského Boeingu na Donbase v júli roku 2014. Ukázalo sa, že holandská strana, ktorá je zodpovedná za vyjasnenie okolností tragédie, vôbec nebrala do úvahy údaje z radarov – jednoducho ich nemala. Kyjev však celý čas tvrdí presný opak. Rozporov je však viac.

V utorok bývalý prvý zástupca ministra infraštruktúry Ukrajiny a holandský občan Vladimir Schulmeister vyhlásil, že holandská Rada pre vyšetrovanie a bezpečnosť nikdy nežiadala údaje z radarov. Tieto údaje sú jedny z kľúčových dôkazov, pretože by mohli pomôcť určiť, kde presne sa nachádzalo stanovisko „Buk“ – ak vôbec existovalo.

„V tom čase som bol členom ministerskej komisie pre MH17. Ak by vtedy Rada pre vyšetrovanie žiadala údaje z radarov, vedel by som o tom. Všetko, čo žiadali, sme poskytli.“ – povedal Schulmeister.
V podstate Schulmeister teraz môže hovoriť všetko, čo sa mu zachce – od 30.12.2015 už nie je štátnym úradníkom. Podľa jeho slov odišiel z postu viceministra kvôli malému platu – len 200 €, pritom posledných 15 rokov pracoval vo finančníctve a nedá sa nazvať bedárom. Ukrajinské ministerstvo infraštruktúry však reaguje okamžite. Hneď na druhý deň ministerstvo vyhlasuje, že Schulmeister bol pravdepodobne nesprávne pochopený – kvôli nedostatočnému ovládaniu jazyka! Nedorozumenie je však vylúčené – Schulmeister hovorí po holandsky, keďže študoval v Delfte a pracoval v Geleene. Nasleduje vysvetlenie, že Kyjev ešte 23. júla 2014 poskytol Holandsku údaje z radarov, ale Schulmeister to, vraj, nevedel, pretože vtedy ešte nebol súčasťou komisie na vyšetrovanie katastrofy.

Toto však protirečí správe Rady, keďže v nej sa uvádza, že ukrajinské civilné radarové stanice v júli 2014 nepracovali kvôli údržbe. Inými slovami, žiadne údaje z radarov neboli, aj keď podľa vyhlásenia Rady, otázka o radaroch sa niekoľkokrát s Ukrajinou preberala: koncom augusta 2014 boli ukrajinskí odborníci v Holandsku, a v jari 2015 osobitný vyslanec Rady išiel do Kyjeva, aby dostal údaje z radarov.

Prístup k radarovým údajom má pre súd veľkú váhu, pretože tieto údaje môžu dokázať presné miesto, odkiaľ bola vypustená raketa. Vznikol tak dojem, že Ukrajina tají údaje, pretože má čo skrývať. Spravidla sa po leteckej katastrofe údaje z radarov hneď chránia a využívajú na ďalšie vyšetrovanie.

Vrijsen sa logicky pýta: kto klame? Alebo Holandská rada pre vyšetrovanie tvrdí o katastrofe otvorené klamstvo, alebo sa Ukrajina zamotala vo vlastných lžiach a polopravdách. Otázka nie je zbytočná: za poldruha roka, ktorý prešiel od katastrofy, nie sú pomenovaní vinníci ani príčina.

Radarový expert Piet van Genderen pri vypočutí Radou vyhlásil, že nie je vierohodné, aby  v čase havárie v Malajzii Airlines MH17 boli všetky radarové systémy v tejto oblasti vypnuté. Je veľmi nezvyčajné vykonávať plánovanú údržbu na všetkých systémoch súčasne.

Ukrajina mala v oblasti tri radarové systémy, na ktorých by musela byť havária viditeľná. Všetky tri systémy však boli vypnuté kvôli pravidelnej údržbe.

Podľa van Genderena je "veľmi neobvyklé", že krajina vypne všetky tri primárne radarové systémy súčasne.

Prvotné dáta z radarového systému by mohli byť kľúčové pri vyšetrovaní katastrofy. Podľa van Genderena je veľmi pravdepodobné, že raketa, ktorá zostrelila Boeing 777, by bola na radare viditeľná. Zariadenie samo o sebe by bolo nápadné.

Ďalší holandský denník, De Morgen, priniesol vyhlásenie riaditeľa „Eurocontrol“ – Európskej kontroly vzdušného priestoru Joea Sultana, podľa ktorého Ukrajina neoznámila, že v moment havárie vypla systém radarovej kontroly z technických príčin. Podľa Joea Sultana sú krajiny povinné nahlásiť poruchy na radare, ak majú vplyv na kontrolu vzdušného priestoru. „Môžem potvrdiť, že takúto informáciu sme nedostali."
Thomans Schansman, otec 18-ročnej Quinn, ktorá zomrela v lietadle, považuje tvrdenie Ukrajiny za nedôveryhodné. „Ukrajina nemôže vysvetliť, prečo v čase vojny nemala funkčný radar, keď tam boli zostreľované lietadlá. Nedá sa uveriť tomu, že Ukrajina nemá radar.“

http://www.elsevier.nl/Nederland/achtergrond/2016/2/MH17-is-Oekraine-verstrikt-geraakt-in-eigen-leugens-2756636W/
http://www.elsevier.nl/Nederland/achtergrond/2016/1/MH17-Alle-radarsystemen-stonden-uit-Ongeloofwaardig-2750169W/
http://www.segodnya.ua/ukraine/inosmi-ob-ukraine-agitaciya-v-mvf-otklyuchennye-radary-i-rost-podderzhki-v-niderlandah-688469.html
http://www.demorgen.be/buitenland/mh17-ramp-radarverhaal-oekraine-ongeloofwaardiger-met-de-dag-bcd1f394/