Veľmi očakávaný a kontroverzný amazonský obrad omše vstúpi ešte tento rok do trojročnej “experimentálnej fázy”, potvrdil kľúčový teológ.
V novej správe Vida Nueva digital boli odhalené prevratné detaily o navrhovanom amazonskom obrade omše – ovocí amazonskej synody, ktorá sa konala v roku 2019 vo Vatikáne.
Vida Nueva síce neuviedla žiadne doslovné citácie, ale uviedla, že “amazonský obrad vstúpi do experimentálnej fázy – ktorá bude trvať tri roky do roku 2028 – koncom roka 2024.”
Táto správa je pravdepodobne najvýznamnejším vývojom v súvislosti s amazonským obradom od jeho návrhu ešte v roku 2019.
Otec Agenor Brighenti, zdroj Vida Nueva’pôsobí ako vedúci teologického tímu Biskupskej rady Latinskej Ameriky a Karibiku (CELAM) a zároveň poradca Cirkvi amazonskej konferencie (CEAMA).
Brighenti dodatočne pôsobí ako koordinátor “procesu vypracovania amazonského obradu pre Cirkevnú konferenciu Amazónie,” a obhajuje vysvätenie žien do diakonátu a kňazstva spolu so ženatými kňazmi. Tento vplyvný teológ je kľúčovým poradcom súčasnej synody o synodalite.
Amazonský obrad?
Amazonský obrad je produktom veľmi kontroverznej Synody biskupov o Amazónii z roku 2019 alebo Amazonskej synody. Medzi mnohými návrhmi, ktoré vzniesla Amazonská synoda a jej záverečný dokument, je otvorenie klerického stavu ženám a prijatie ženatých mužov do kňazstva v snahe urobiť Cirkev atraktívnejšou pre katolíkov v regióne.
Na základe Druhého vatikánskeho koncilu’obhajoby “liturgického pluralizmu” Amazonská synoda”v záverečnom dokumente okrem toho vyzvala k “obradu pre domorodé národy”, ktorý by vychádzal z ich “svetonázoru, tradícií, symbolov a pôvodných obradov, ktoré by zahŕňali transcendentálny, komunitný a ekologický rozmer.”
Tento “amazonský obrad” by “vyjadroval liturgické, teologické, disciplinárne a duchovné dedičstvo Amazónie,” ktoré by napomáhalo “dielu evanjelizácie.”
Podrobností o tom, ako by mohol obrad vyzerať, bolo odvtedy málo; pápež František však naznačil, že by mohol byť formulovaný podľa zairského obradu, ktorý sa používa v Konžskej demokratickej republike od roku 1988.
V predslov ku knihe o zairskom obrade z roku 2020 František napísal, že tento obrad “sa považuje za príklad liturgickej inkulturácie.”
“Cítiť, že pri slávení podľa zairského obradu vibruje kultúra a spiritualita oživená náboženskými piesňami s africkým rytmom, zvukom bubnov a iných hudobných nástrojov, ktoré predstavujú skutočný pokrok v zakorenení kresťanského posolstva v konžskej duši. Je to radostná slávnosť,” komentoval.
František priamo spojil zairský obrad – plný miestnych zvykov, domorodých tancov, spevu a tlieskania – s pripravovaným amazonským obradom:
Prípad zairského obradu naznačuje sľubnú cestu aj pre prípadné vypracovanie amazonského obradu v tom zmysle, že sa prijímajú kultúrne potreby špecifickej oblasti afrického kontextu bez toho, aby sa narušil charakter Rímskeho misála, aby sa zaručila kontinuita s dávnou a univerzálnou tradíciou Cirkvi. Dúfame, že táto práca pomôže pohnúť sa týmto smerom.
Vývoj
Na základe výziev liberalizačných síl a kľúčových aktivistov za amazonskú synodu bola vytvorená komisia, ktorá má usmerňovať vývoj takéhoto obradu.
V júni 2022 sa notoricky protitradičný sekretár Vatikánskeho’dikastéria pre Boží kult – arcibiskup Vittorio Viola – vyjadril, že formovanie amazonského obradu je “na šírom mori.”
Tiež vyzdvihol komentáre pápeža Františka’ a spojenie “inkulturácie liturgie” s “novou evanjelizáciou.”Podobne ako pápež v predslove k svojej knihe z roku 2020, aj Viola prepojil zairský obrad s navrhovaným amazonským obradom, čím potvrdil, že takzvaná “inkulturácia” liturgie je “novou hranicou” pre Cirkev.
Výsledky jednotlivých subkomisií, ktoré skúmali navrhovaný obrad, boli predložené Dikastériu pre Boží kult v septembri 2022. Procesu rozhodujúcou mierou napomohlo tvorenie novej biskupskej konferencie v amazonskom regióne: Cirkvi v Amazónii (CEAMA) v roku 2021.
ČÍTAŤ: Pápež František zakladá cirkevný orgán na realizáciu kontroverznej amazonskej synody
Vida Nueva uviedla, že Brighenti povedal, že navrhovaný amazonský obrad bol predložený na druhom zhromaždení CEAMA v auguste tohto roku. Po “fáze v komunitách”uviedol Brighenti, bude obrad predložený Dikastériu pre Boží kult.
V súčasnosti teológ povedal, že približne 13 komisií formuluje podrobnosti o obrade”sviatostí a okrem iného uvažuje aj o liturgickom roku Amazónie, liturgickom priestore, liturgii hodín.”
“Dúfame, že ho Cirkev prijme a schváli, aby cirkevné spoločenstvá mohli vyjadriť svoju vieru podľa svojej kultúry a zvykov na tomto obrovskom území Amazónie,” povedal.
Kontext správy
Brighenti, ako poznamenal, je v Ríme veľmi vplyvným teológom. Skutočnosť, že predpovedá, že obrad oficiálne vstúpi do “experimentálnej fázy” ešte pred koncom roka, je kľúčovým vývojom pre budúcnosť obradu, ktorý našiel silnú kritiku medzi konzervatívcami a obhajobu zo strany liberálnych hlasov.
Medzičasom a popri ticho sa rozvíjajúcom amazonskom obrade Vatikán v súčasnosti uvažuje o ďalšom pohanskom, inkulturálnom obrade.
Čítajte: Vatikán zvažuje ‘mayský obrad’ omše po tom, čo ho mexickí biskupi drvivou väčšinou schválili
Mayský obrad navrhnutý mexickými’katolíckymi biskupmi teraz skúma Dikastérium pre Boží kult. Hoci dikastérium sa s vydaním vyhlásenia k obradu otáľalo – na veľké zdesenie mexických biskupov – obrad bol vypracovaný za kľúčovej účasti podsekretára dikastéria biskupa Aurelia García Macíasa, čo naznačuje, že schválenie Vatikánom je len formalitou.
LifeSiteNews’ dr. Maike Hicksonová poskytla hĺbkovú analýzu májového obradu, ktorého návrh a konečnú kópiu ona aj tento korešpondent preštudovali.
Konečný návrh májového obradu obsahuje liturgické úkony založené na pohanských úkonoch a čerpajúce z nich. Takáto liturgia by potom bola na slobode jednotlivých zúčastnených klerikov, ktorí by do nej bez problémov zahrnuli širšie, sprievodné pohanské aspekty obradov, ktoré by Vatikán schválil.
Takýto štýl umožňuje nahliadnuť do pravdepodobnej budúcnosti podobne inkulturovaného amazonského obradu.