Celý európsky automobilový trh ťažko zasiahol nedostatok ponuky. Vzhľadom na nedostatok počítačových čipov, ktorý stále brzdí výrobu, predaj nových áut v Európskej únii klesol v prvej polovici roka na 4,6 milióna.
Informovalo dnes, 15. júla, „Medzinárodné francúzske rádio“ (Radio France Internationale – RFI).
Vo Francúzsku klesol predaj nových áut za šesť mesiacov do konca júna o 16,3%.
V Taliansku je situácia ešte horšia, klesol o 22,7%.
O niečo lepšia je situácia v Nemecku – lídrovi európskeho automobilového priemyslu –11%.
Predaj v Spojenom kráľovstve, ktoré opustilo EÚ, klesol o 11,9%.
Za posledný rok trpel európsky automobilový priemysel nedostatkom počítačových čipov, ktoré poháňajú mnohé systémy automobilov, keďže výrobcovia čipov nedokázali držať krok s dopytom v dôsledku narušenia dodávateľských reťazcov v čase globálnej pandémie COVID-19. Súčasný ekonomický dopad geopolitickej krízy kvôli Ukrajine tento problém s novou silou prehĺbil a zasiahol aj predaj áut v Európe, keďže tam sídli viacero výrobcov komponentov, poznamenáva RFI.
Geopolitická neistota, výsledný nárast cien energií a rastúce úrokové sadzby by mohli brániť oživeniu predaja automobilov, keďže spotrebitelia znižujú výdavky.
Volkswagen si udržal svoje miesto na čele rebríčka, no trhový podiel nemeckého koncernu klesol v priebehu prvého polroka z 25,8% na 24,1%. Predaje skupiny so sídlom vo Wolfsburgu klesli o 19,4% na 1,35 milióna vozidiel.
Trhový podiel spoločnosti „Stellantis“ (s centrálou v Hoofddorpe, Holandsko) tiež klesol z 21,3% na 19,4%, keďže predaj európsko-americkej automobilky klesol o 21,1% na 1,09 milióna vozidiel.
Predaj Hyundai-Kia medzitým vyskočil o 12,6% na 556.369 vozidiel, čo kórejskému výrobcovi pomohlo zvýšiť jeho podiel na európskom trhu zo 7,6% na 9,9%.
Predaj Renaultu klesol o 7% na 522.315 vozidiel. Francúzska skupina však napriek tomu zvýšila svoj vlastný trhový podiel z 8,7% na 9,3%.
Jediným výrobcom, ktorý v prvom polroku zaznamenal rast predaja v Európe, bola japonská Honda, ktorá však predala len 37.113 vozidiel a predstavovala menej ako jedno percento trhu.