Rozšíril svoju obhajobu dokumentu z roku 2023, ktorý schvaľuje požehnanie párov rovnakého pohlavia, a potvrdil, že takéto požehnanie je určené “ľuďom”, ale “nie vzťahom.
“Požehnaní sú ľudia, nie vzťahy,” povedal pápež František o požehnaní schválenom kontroverzným dokumentom Fiducia Supplicans.
František’ komentáre, ktoré sa nachádzajú v jeho nedávno vydaných memoároch Nádej, rozširujú jeho predchádzajúcu obhajobu veľmi kontroverzného dokumentu, ktorý podpísal a v ktorom sa uvádza, že kňazi môžu poskytovať požehnanie párom rovnakého pohlavia.
“Prijateľnosť, a určite nie relativizmus, ani žiadna zmena doktríny, je duchom a srdcom Fiducia suplikánov,” povedal František.
Dokument, ktorý bol vydaný v decembri 2023, vyvolal široké zdesenie v celej Cirkvi a pozoruhodný počet biskupov, ktorí text odmietli. Prejavom takéhoto odporu je emeritný prefekt Kongregácie pre náuku viery (CDF) kardinál Gerhard Müller napísal, že “požehnanie” homosexuálnych párov predstavuje “rúhanie” a že dokument je “protirečivý sám sebe.”
Ale len dva roky predtým, v roku 2021, CDF jasne uviedla, že Cirkev nemá “právomoc udeľovať požehnanie zväzkom osôb rovnakého pohlavia.”CDF napísal, že nie je “dovolené udeľovať požehnanie vzťahom alebo partnerstvám, dokonca ani stabilným, ktoré zahŕňajú sexuálnu aktivitu mimo manželstva (t. j, mimo nerozlučiteľného zväzku muža a ženy, ktorý je sám osebe otvorený odovzdávaniu života), ako je to v prípade zväzkov medzi osobami rovnakého pohlavia.”
Ale podľa Františka v jeho memoároch Nadej, Fiducia’s súhlas s požehnaním osôb rovnakého pohlavia “vyplýva z priania nepripisovať jednu situáciu alebo jeden stav celému životu tých, ktorí sa usilujú byť osvietení a sprevádzaní požehnaním.”
“Každý v Cirkvi je pozvaný, vrátane ľudí, ktorí sú rozvedení, vrátane ľudí, ktorí sú homosexuáli, vrátane ľudí, ktorí sú transrodoví,” dodal, pričom vychádzal zo svojich teraz už pravidelných stretnutí so skupinami transrodových osôb vo Vatikáne. “Prvýkrát, keď do Vatikánu prišla skupina transrodových osôb, odchádzali v slzách, dojatí, pretože som ich vzal za ruky, pobozkal ich … akoby som pre nich urobil niečo výnimočné. Ale sú to Božie dcéry!“ ”
Nie je jasné, či František pri tejto poznámke myslel biologické ženy, alebo mužov, ktorí žijú ako “transrodové ženy,”
František sa už v minulosti vyjadril podobne obhajobu Fiducia Supplicans pri predchádzajúcich príležitostiach, čo viedlo komentátorov k otázke, ako možno rozlišovať medzi požehnaním dvoch ľudí, ktorí sa dostavia na požehnanie spoločne ako pár, a požehnaním páru ako dvojice.
Katolícka cirkev učí, že “homosexuálne činy sú vnútorne neusporiadané” a “odporujú prirodzenému zákonu.” Katechizmus veľmi jasne hovorí, že homosexuálne aktivity nemožno nikdy schvaľovať, a opakuje, že “[h]omosexuálne osoby sú povolané k čistote.”
Ale pre Františka je takéto požehnanie homosexuálnych párov príkladom “pastoračnej otvorenosti”:
Je zvláštne, že nikoho netrápi požehnanie podnikateľa, ktorý vykorisťuje ľudí, a to je ťažký hriech, alebo niekoho, kto znečisťuje náš spoločný dom, zatiaľ čo je’verejný škandál, ak pápež požehná rozvedenú ženu alebo homosexuála.
Opatrnosť voči pastoračnej otvorenosti často odhaľuje tieto pokrytectvá.
Boh vás miluje takých, akí ste
Krátko pred vydaním Fiducia Suplikánov’ vydal František spolu s prefektom CDF kardinálom Victorom Manuelom Fernándezom ďalší dokument o transrodových osobách. V zjavnom rozpore s kánonickým právom a ustáleným učením Cirkvi dvojica napísala, že transrodové osoby, ktoré podstúpili “zmenu pohlavia”, môžu byť krstnými rodičmi pri krste.
V nadväznosti na tento text František v Nadeji napísal, že transrodové osoby “môžu prijať krst za rovnakých podmienok ako ostatní veriaci a môžu vykonávať povinnosti krstných rodičov za rovnakých podmienok ako ostatní a rovnako môžu byť svedkami manželstva.”
“Žiadne ustanovenie kanonického práva to nezakazuje,” tvrdí.
ČÍTAŤ: Pápež František’ ‘transsexuál’ dokument o krstoch je ešte radikálnejší, než sa zdá
Pokarhanie zákonov proti homosexualite, ktoré sú rozšírené najmä v afrických krajinách, František uviedol, že homosexualita “je ľudská skutočnosť”, na ktorú Cirkev nesmie reagovať “mdlo.”
Pápež tiež zrejme naznačil, že nie je potrebné odkloniť sa od homosexuálneho životného štýlu, pretože Boh “ich miluje takých, akí sú”:
Boh Otec ich miluje rovnakou bezpodmienečnou láskou, miluje ich takých, akí sú, a sprevádza ich rovnakým spôsobom ako nás všetkých, je im nablízku, je milosrdný a nežný.
Sexuálne hriechy
V roku 2016 pápež František’ apoštolskou exhortáciou Amoris Laetitia neslávne preslávil pasáž, ktorá umožňuje rozvedeným a “znovu zosobášeným” pristupovať a prijímať sväté prijímanie. Po všeobecnom zdesení a žiadostiach o vysvetlenie zo strany popredných svetských teológov a kardinálov František potom a potvrdil biskupom v Buenos Aires, že to bol skutočne zámer dokumentu a že neexistujú “žiadne iné interpretácie.”
Toto odsúdili teológovia a následne štyri dubia kardinálov ako priamo odporujúce katolíckej viere.
Písaním v Hope František odsúdil “odpor” voči textu ako založený na “nedostatočných vedomostiach alebo určitej forme pokrytectva.”
Popisoval dokument ako jednoducho otvárajúci “dvere novým pastoračným výzvam v súvislosti s rodinou a to poznámkou o možnosti prístupu rozvedených ľudí k sviatostiam.”
“Sexuálne hriechy,” povedal, “zvyknú u niektorých ľudí vyvolávať väčšie pobúrenie. V skutočnosti však nie sú najvážnejšie. Sú to ľudské hriechy, telesné.”
Čítajte: Čím je motivovaná snaha pápeža Františka’ normalizovať homosexuálne vzťahy?
Naopak, pokračoval, “najzávažnejšie … sú hriechy, ktoré majú viac ‘anjelskosti,’ ktoré sa obliekajú do iného rúcha: pýcha, nenávisť, faloš, podvod, zneužitie moci.”
Aj keď František tvrdil, že Fiducia Supplicans a Amoris Laetitia “otvorili dvere” Cirkvi, viedli mnohých katolíkov – laikov i klerikov – k obvineniu pontifika z ohrozenia viery a z podpory herézy. Napriek tomu František zostal verný svojmu programu, keďže sa blíži dvanáste výročie jeho pápežského pôsobenia.