Pápež František vynechal znamenie kríža, aby udelil požehnanie "platné pre všetky náboženstvá

Pápež František vynechal znamenie kríža, aby udelil požehnanie "platné pre všetky náboženstvá

 Na záver stretnutia s mladými ľuďmi rôznych vierovyznaní v Jakarte pápež František udelil požehnanie bez vzývania Trojice, ktoré podľa neho platí pre všetky náboženstvá.”

Na záver svojho prvého celého dňa stretnutí v Indonézii sa pápež František zúčastnil na zhromaždení účastníkov spoločenstva Scholas Occurrentes, medzinárodnej organizácie, ktorú František založil v Argentíne v roku 2001.

Po tom, ako sa zapojil do dialógu s niektorými zúčastnenými mladými ľuďmi, pápež oznámil, že udelí záverečné požehnanie. Vzhľadom na to, že skupina je zložená z viacerých náboženstiev – Scholas nie je katolíckou organizáciou – Františkovo požehnanie’ nadobudlo multináboženský charakter.

“Chcel by som udeliť požehnanie. Požehnanie znamená povedať dobre, popriať niečo dobré,” začal. Pokračujúc v modlitbe požehnania zhromaždenému davu, v ktorom boli katolíci aj moslimovia, František dodal:

Tu ste z rôznych náboženstiev, ale my máme len jedného boha, on je len jeden.

A v jednote, v tichu sa budeme modliť k pánovi a ja dám požehnanie pre všetkých, požehnanie platné pre všetky náboženstvá.

Nech Boh požehná každého z vás.

Nech požehná všetky vaše túžby.

Nech požehná vaše rodiny.

Nech požehná vás prítomných (tu).

Nech požehná vašu budúcnosť. Amen.

Na záver František neurobil znamenie kríža, ako je štandardným zvykom katolíckych duchovných pri udeľovaní požehnania, ani nevyslovil meno Najsvätejšej Trojice.

Indonéziu tvorí prevažne islamské obyvateľstvo: 87 % tvoria moslimovia a len 3 % katolíci. Vzhľadom na túto skutočnosť František’ vyhýbal sa robeniu znamenia kríža alebo vzývaniu mena Trojice, čo ocenili prekladatelia televíznych prenosov, ktorí chválili jeho citlivosť v prevažne moslimskom národe.

Katolícke učenie uvádza, že “Cirkev udeľuje požehnanie vzývaním Ježišovho mena, zvyčajne pri robení svätého znamenia Kristovho kríža.”

Znak kríža, ktorým sa vzýva menom každá z troch osôb Trojice, je výrazne kresťanským úkonom, pretože iné vierovyznania vyznávajúce jedného boha – islam a judaizmus – neprijímajú Boha ako Trojicu.

Tradičné katechetické príručky načrtávajú, že znak kríža “je vonkajším znakom, ktorý odlišuje kresťana od ostatných ľudí.” V liturgických rubrikách sa tiež uvádza, ako je znamenie kríža kľúčovou súčasťou požehnania.

Používanie znamenia kríža” v Katolíckej cirkvi siaha do prvých čias, o čom svedčí svätý Bazil Veľký, ktorý písal, že táto prax bola odovzdaná od apoštolov, ktorí “nás naučili označovať znamením kríža tých, ktorí vkladajú svoju nádej do Pána.”

Hlboký význam a dôležitosť znamenia kríža nedávno vyzdvihol sám František počas svojej nedeľnej modlitby Anjel Pána 4. júna príhovor na sviatok Najsvätejšej Trojice.

Prihovoriac sa davu na Námestí svätého Petra’František poznamenal:

Sledovaním kríža na našom tele si pripomíname, ako veľmi nás Boh miloval, až dal za nás svoj život; a opakujeme si, že jeho láska nás úplne obklopuje, zhora nadol, zľava doprava, ako objatie, ktoré nás nikdy neopúšťa. A zároveň sa zaväzujeme svedčiť o Bohu ako láske a vytvárať spoločenstvo v jeho mene.

Počas svojho príhovoru Anjel Pána v roku 2023 František vyzval katolíkov, aby robili znamenie kríža s cieľom podporiť poznanie Boha: “Dýcha sa vzduch domova, alebo sa viac podobáme úradu či vyhradenému miestu, kam môžu vstúpiť len vyvolení? Boh je láska, Boh je Otec, Syn a Duch Svätý a dal za nás svoj život. Preto robíme znamenie kríža.”

František’ sa nedávno rozhodol nepoužívať znamenie kríža, keď sa prihovoril skupine Scholas, čo vyvolalo istú polemiku a bolo kritizované ako podpora náboženského “synkretizmu.” Ako už poznamenal, jeho cesta do Indonézie sa bude vyznačovať najmä zameraním na medzináboženský dialóg v silne moslimskej krajine.