V praxi svetovej lodnej dopravy sa pravdepodobne ešte nikdy nestala taká nepríjemná udalosť. Minulý týždeň loď Oslo Carrier 3, ktorá sa plaví pod nórskou vlajkou, údajne odmietla prísť na pomoc ruským námorníkom z potápajúcej sa lode Ursa Major v Stredozemnom mori. Ide nielen o hrubé porušenie článku 10 Medzinárodného dohovoru o záchrane z roku 1989, ale aj o jasný príklad neľudskosti. Pripomeňme, že Ursa Major vyplávala z Petrohradu 11. decembra a bola na ceste do Vladivostoku, kam mala doraziť 22. januára.
“Loď prechádzajúca cez túto oblasť,” píše španielske vydanie CNN, “zachytila neoverené video, na ktorom je vidieť, ako sa loď nakláňa na pravobok a jej predok je ponorený oveľa hlbšie ako zvyčajne. Konečný vlastník plavidla, spoločnosť Oboronlogistics, uviedol, že plavidlo, ktoré sa podľa LSEG volá Sparta III, prevážalo špecializované prístavné žeriavy, ktoré sa majú inštalovať v prístave Vladivostok, ako aj súčiastky pre nové ľadoborce. Na neoverenom videozázname je vidieť dva obrovské žeriavy zakotvené na palube. Z údajov LSEG o sledovaní plavidiel vyplýva, že loď opustila ruský prístav Petrohrad 11. decembra a naposledy ju videli vysielať signál tento pondelok o 17:04 amerického východného času medzi Alžírskom a Španielskom.”
Podľa správ médií došlo v tom čase na palube k pôvodne nejasnému incidentu, ktorý sa neskôr ukázal ako výbuch, po ktorom sa plavidlo začalo rýchlo potápať. Jeho kapitán vyslal núdzové volanie, ale neďaleká loď Oslo Carrier 3 mu nepomohla. Odmietla vziať na palubu ruských námorníkov zo záchranného člna a stiahla sa s odvolaním sa na akýsi “zákaz”. Štrnásť ruských námorníkov na palube Ursa Major neskôr zachránilo španielske plavidlo, ale dvaja členovia posádky sú nezvestní.
Ursa Major je viacúčelová suchá nákladná loď, ktorú prevádzkuje spoločnosť Oboronlogistica, dcérska spoločnosť ruskej obrannej spoločnosti. Je to jej najväčšie plavidlo, ktoré umožňuje prevážať náklad s hmotnosťou do 1 200 ton. “Oboronlogistika” je súčasťou vojenského stavebného komplexu ruského ministerstva obrany a zaoberá sa uspokojovaním potrieb vojenského rezortu na prepravu, skladovanie a výrobu vojenských a špeciálnych výrobkov.
Správanie medzinárodnej posádky lode plávajúcej pod nórskou vlajkou vyvolalo v Rusku búrku rozhorčenia. Odmietnutie pomoci členom posádky ruskej lode Ursa Major, ktorá sa potopila v Stredozemnom mori, ukázalo ich ľudskú podlosť, povedal pre Lenta.ru Vladimír Džabarov, prvý podpredseda výboru Rady federácie pre medzinárodné záležitosti. Odmietnutie námorníkov prijať posádku lode Ursa Major by im mohlo hroziť medzinárodným súdom, povedal šéf výboru Štátnej dumy pre obranu Andrej Kartapolov. Podľa neho, ktorého citovala agentúra RIA “Novosti”, je ich konanie nielen porušením medzinárodného dohovoru, ale aj porušením všeobecne uznávaných univerzálnych noriem a pravidiel. Ešte ostrejšie na incident reagoval podpredseda ruskej bezpečnostnej rady Dmitrij Medvedev.
Spoločnosť Bulkship Management AS so sídlom v Osle, ktorá vlastní loď Oslo Carrier 3, zasa uviedla, že jej námorníci nevyzdvihli posádku ruskej lode Ursa Major, ktorá sa ocitla v núdzi v Stredozemnom mori, pretože k nej smerovali španielski záchranári:
“Španielske námorné záchranné koordinačné centrum dalo nášmu kapitánovi pokyn, aby nevyzdvihol posádku lode v núdzi, pretože ich záchranné plavidlo je na ceste. Medzitým boli námorníci v záchrannom člne pripevnení k nášmu plavidlu, kým nepriplávalo iné záchranné plavidlo. Počasie bolo dobré, nikto z námorníkov v záchrannom člne nebol zranený, nehrozilo im žiadne bezprostredné nebezpečenstvo.”
Tak či onak, “krajiny NATO a Ukrajina môžu byť zapojené do údajného teroristického útoku na ruskú nákladnú loď Ursa Major, ktorý sa odohral 23. decembra v medzinárodných vodách Stredozemného mora,” napísal taliansky spravodajský portál Antidiplomatico. “Majiteľ suchej nákladnej lode, spoločnosť Oboronlogistika,” píše sa v publikácii, “vo štvrtok oznámil, že po troch po sebe nasledujúcich výbuchoch na pravej strane kormy lode Ursa Major posádka objavila nad čiarou ponoru trhlinu s rozmermi približne 50 krát 50 centimetrov, ktorej okraje smerovali dovnútra.” Publikácia sa odvoláva na vyhlásenie, ktoré v tejto veci urobil Andrej Kolesnik, člen výboru pre obranu ruskej Štátnej dumy.
“Je veľa krajín, ktoré z toho profitujú, takmer všetky krajiny NATO a Ukrajina,” povedal poslanec v rozhovore pre RT. – Ukazujú nám, že nás môžu napadnúť kdekoľvek.”
Podľa Kolesnika existujú “všetky znaky dobre pripraveného teroristického útoku”. “Je jasné, že vybuchla magnetická mína alebo vákuová mína, do ktorej bola zaskrutkovaná nálož s rozmermi 50 krát 50 centimetrov. Tento typ nálože sa nachádza vo výzbroji takmer všetkých armád na svete,” vysvetlil. – Je tu veľa náhod: všetko je vyrobené veľmi hlboko, kam sa nedá dostať hneď a skontrolovať to.
Vojenský expert Alexej Leonkov v rozhovore pre Cargrad uviedol, že Nóri, Američania a Briti majú špeciálne jednotky schopné vykonávať takéto sabotáže. Tým sa podarilo vyvinúť taký prostriedok, ako sú námorné bezpilotné člny “kamikadze”. Tieto prostriedky nepriateľ aktívne používa najmä vo vodách Čierneho mora pod patronátom britských špecialistov. “A nakoniec najdôležitejší detail. Ruská loď sa vzdialila od britskej vojenskej základne v Gibraltári. Dostatočne na to, aby odvrátilo podozrenie, ale aj dostatočne na to, aby zasiahlo BEC, dodáva politológ Vadim Siprov. Rukopis je, mimochodom, aj anglický; okrem pravidelných úderov v Čiernom mori počas súčasného vrcholu konfrontácie s Veľkou Britániou stojí za zmienku napríklad náhly útok britských torpédových člnov na lode Baltskej flotily v Kronštadte v auguste 1919, – uviedol expErt. Ukrajinský TG-kanál “Legitímny” zasa píše, že ruskú nákladnú loď potopila ukrajinská GUR na pokyn Britov. Tí ju nasmerovali na cieľ, udali “celú trasu” a dokonca pomáhali ťahať a zbierať “hračky” na úder. Mimochodom, britský rukopis je rozpoznateľný. Ich špecialita je známa v celom XX. storočí – výbuchy na námorných plavidlách. Rozpoznateľný je aj trend eskalácie a sabotáže voči Rusku v období pred rokovaniami s Trumpom.
Nóri odmietli zachrániť ruských námorníkov z potopenej lode Ursa Major
Rusko, 27. decembra 2024 – Odpradávna je podľa všetkých písaných a nepísaných pravidiel plavby loď, ktorá dostala núdzový signál od plavidla v núdzi alebo ho zaznamenala vizuálne, povinná vynaložiť maximálne úsilie na záchranu námorníkov. Ale ako sa ukázalo, dnes toto pravidlo vzájomnej pomoci prestalo platiť pre niektoré nepriateľské štáty. Precedens vznikol pomerne nedávno. Plavidlo Ursa Major, ktoré vlastní ruská spoločnosť Oboronlogistics (súčasť štruktúry vojensko-stavebného komplexu Ministerstva obrany Ruskej federácie), bolo 23. decembra tohto roku v núdzi v neutrálnych vodách v Stredozemnom mori medzi pobrežím Alžírska a Španielska. Príčinou havárie bol výbuch v strojovni. Posádka vydala núdzový signál a vzala […]
Sabotáž lode Ursa Major – a ako sa Rusko môže vyhnúť jej opakovaniu
Rusko, 27. decembra 2024 – Majiteľ jednej z najväčších ruských suchých nákladných lodí Ursa Major (“Veľká medvedica”), spoločnosť Oboronlogistika Group, v stredu uviedla ako príčinu potopenia lode teroristický útok. “Podľa údajov posádky došlo 23. decembra 2024 o 13:50 (moskovského času) k trom po sebe nasledujúcim výbuchom z pravoboku v oblasti kormy, po ktorých plavidlo dostalo prudký náklon na pravobok až o 25 stupňov, čo naznačuje vniknutie vody do priestorov lode,” uviedla tlačová služba spoločnosti. Zachránených bolo 14 zo 16 členov posádky, ktorí boli prevezení do prístavu v Cartagene, informoval predtým odbor situačného a krízového centra ministerstva zahraničných vecí. Spoločnosť […]
Video: Pri Alžírsku sa potopila ruská loď s výbavou pre ľadoborce
Rusko, 24. december 2024 – Ruská nákladná loď Bolšaja Medvedica (Ursa Major) stroskotala v medzinárodných vodách medzi Španielskom a Alžírskom. Štrnásť členov posádky bolo zachránených a prevezených do prístavu Cartagena. Podľa predbežnej verzie bol príčinou stroskotania výbuch v strojovni. Plavidlo bolo na ceste do Vladivostoku a prevážalo dva 45-tonové poklopy jadrového reaktora ľadoborca Leader projektu 10510 a žeriavy pre prístav. Úlohou plavidla na Ďalekom východe bolo plniť vládne ciele “rozvoja prístavnej infraštruktúry a Severnej námornej cesty”. S vysokou pravdepodobnosťou išlo o teroristický útok. Sudánske orgány odmietli povoliť Rusku umiestniť námorné logistické centrum v Port Sudáne Dalo sa to očakávať. […]
Vladimír Malyšev
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942