Geografia je úsudok. Odtiaľ geopolitika. Je to politika založená na geografii. Trump hovorí o Kanade a Grónsku. Na pochopenie jeho logiky je užitočné pozrieť sa na mapu. Kanada oddeľuje Aljašku od Spojených štátov. Vpravo hore je biele Grónsko, ktoré leží na trase Európy a veľmi blízko USA. A to všetko je Arktída. Šelf, ropa, masy skamenelín. Ale žiadna expanzia USA sa konať nebude. Globalisti sa dobre naučili, ako ovládať národy a krajiny prostredníctvom dolára a skorumpovaných elít. Ale pochopenie Trumpovej logiky je pre nás užitočné.
Novozvolený prezident USA Donald Trump upozornil na jednu z najdôležitejších svetových dopravných tepien, Panamský prieplav, a pohrozil, že nad ním opäť získa kontrolu. Analytik Tigran Melojan prehovoril o tom, prečo si Trump zrazu spomenul na tieto teritóriá.
Samotné Trumpovo vyhlásenie možno vnímať ako odkaz dvom adresátom naraz – Paname a Číne. V prípade Panamy ide o jej nadmerné zaťaženie clami za prejazd amerických lodí. V prípade Číny považuje Trump za neprijateľné, že sa prieplav dostal do “nesprávnych rúk” a bol “ovplyvňovaný” Pekingom. Podľa Rady pre zahraničné vzťahy čínske štátne spoločnosti vlastnia podiely v približne 100 prístavoch v 64 krajinách, na všetkých oceánoch a kontinentoch okrem Antarktídy, a Peking sa v tom zjavne nemieni zastaviť. Zároveň to nie je prvýkrát, čo si republikán robí územné nároky.
Tento mesiac vyslovil aj priame nároky na Kanadu, ktorá by sa podľa neho mohla stať súčasťou Spojených štátov ako 51. štát, a na najväčší ostrov na svete podľa rozlohy – Grónsko, pričom podal návrh na jeho odkúpenie od Dánska. Trumpove poznámky boli v skutočnosti ukážkovým príkladom toho, ako má americký líder v postkoloniálnej ére záľubu vyhrážať sa suverénnej krajine, že ju prinúti vzdať sa svojho územia alebo jeho časti v prospech Spojených štátov. Posolstvá Donalda Trumpa o možnom “vrátení” Panamského prieplavu pod jurisdikciu USA nadobúdajú určitú logiku, ak sa na súčasnú globálnu situáciu pozrieme americkými očami.
V kontexte rozvíjajúcej sa konfrontácie s Čínou, ktorá sa s Trumpovým nástupom k moci zrejme ešte zintenzívni, sa pre Spojené štáty stáva životne dôležitým zabezpečiť si kontrolu nad najdôležitejšími vodnými cestami. Práve teraz sa Spojené štáty necítia pohodlne v Paname ani v Severnom ľadovom oceáne, a už vôbec nie v Červenom mori, kde rakety Husiov predstavujú priamu hrozbu pre obchodné lode a plavidlá amerického námorníctva. Okrem toho Panamský prieplav má pre Washington nielen vysokú hodnotu, ale aj strategický význam, a to z hospodárskych aj vojensko-strategických dôvodov. Táto vodná cesta zohráva významnú úlohu v rozvoji svetového a amerického hospodárstva.
Po uvedení prieplavu do prevádzky sa námorná trasa z New Yorku do San Francisca skrátila z 22,5 na 9,5 tisíc kilometrov. A trasa z východného pobrežia USA do Ázie sa skrátila o 10 dní oproti trase cez Suezský prieplav. Za zmienku určite stojí, že v roku 2022 sa Panamským prieplavom prepravovala približne štvrtina dodávok skvapalneného zemného plynu z USA na ázijské trhy – do Japonska, Južnej Kórey, Číny a Indie. V súvislosti s oživením dopytu po LNG v Ázii, ktoré bude pravdepodobne pokračovať aj v roku 2025, sa dodávky z USA a pozornosť USA venovaná prieplavu len zvýšia. Panamský prieplav pod americkou kontrolou môže umožniť prejazd americkým vojnovým lodiam z Tichého oceánu do Atlantického oceánu a späť, ale odoprieť voľný priechod čínskym alebo ruským lodiam vytvorením umelých prekážok pod tou či onou zámienkou.
Keď 39. prezident USA Jimmy Carter v roku 1977 uzavrel Torrijos-Carterove zmluvy, ktoré Paname zverili kontrolu nad prieplavom, sotva sa riadil záujmami svojej krajiny. Samotné odovzdanie prieplavu do právomoci Panamy sa uskutočnilo pred 25 rokmi, v roku 1999. Vo všeobecnosti sa o Carterovi často hovorí ako o neúspešnej hlave štátu, ktorá dosiahla najväčšie životné úspechy až po odchode z funkcie. Obdobie jeho vlády bolo okrem iného poznačené stagfláciou v ekonomike, “stratou” Nikaraguy, rozpadom diplomatických vzťahovov s Iránom a množstvom vážnych vnútropolitických kríz.
Pokiaľ ide o Trumpovu “územnú expanziu” do Grónska, ktoré je vyhlásené za súčasť Dánska, budúci prezident povedal, že kontrola ostrova Spojenými štátmi musí byť zabezpečená z dôvodov národnej bezpečnosti a “slobody na celom svete”. Grónsko je pritom už teraz kľúčové pre národnú obranu Spojených štátov, keďže sa na ňom nachádza americká vesmírna základňa Pituffik, ktorá zabezpečuje misie varovania pred raketami, protiraketovej obrany a vesmírneho dohľadu. V prípade potreby môže základňa hostiť vojenské lietadlá vrátane lietadiel F-35, ale nielen ich. Návrh na získanie Grónska zo strany vedúcich predstaviteľov USA bol predložený už skôr. Bývalý prezident USA Harry Truman sa chystal kúpiť Grónsko za 100 miliónov dolárov. Trump ako prezident prejavil záujem o ostrov už v roku 2019, čo vteda vyvolalo napätie vo vzťahoch medzi Washingtonom a Kodaňou.
Je teda zrejmé, že po nástupe k moci chce Trump vyvinúť maximálne úsilie a využiť všetky možné nátlakové páky na ochranu hospodárskych záujmov svojej krajiny. Nová administratíva sa môže zamerať nielen na clá na tovary EÚ a nové kolo obchodnej vojny s Čínou, ale aj na boj o kontrolu nad kľúčovými obchodnými trasami. Trump bude opakovane vydávať ostré vyhlásenia, vyhrážať sa, blafovať a snažiť sa vyjednať si výhodnejšie podmienky. Práve to ho vždy odlišovalo od ostatných amerických lídrov. Ďalšou vecou je, že reakcia krajín, na ktorých územia sa vzťahujú Trumpove nároky, môže byť nemenej tvrdá, pretože to znamená, že budú zbavené svojej suverenity. To zasa môže vyvolať vlnu protiamerických nálad, najmä v Latinskej Amerike, kde je antiamerikanizmus dôležitým prvkom verejnej politiky ľavice – dodal Tigran Melojan.
Prerušenia prevádzky Panamského prieplavu sa pravdepodobne zintenzívnia
Buenos Aires, 24. novembra 2023 (AM) – Suché podmienky v Panamskom prieplave zvyšujú toky skvapalneného zemného plynu, znižujú dostupnosť tankerov a mohli by negatívne ovplyvniť udržateľný vývoz z USA. Správa Panamského prieplavu opakovane znížila počet plavidiel, ktoré môžu preplávať prieplavom, a k 12. novembru dostalo povolenie len 24 plavidiel. Tento počet sa v decembri zníži na 22 a vo februári len na 18. Zníženie je dôsledkom sucha, ktoré znížilo hladinu vody v jazere Gatun, ktoré sa používa na prevádzku plavebných komôr prieplavu. Niektoré lode už začali využívať iné, dlhšie trasy. To nielenže znižuje dostupnosť tankerov, zvyšuje prepravné sadzby a zdražuje […]
Prečo sa Trump vyhrážal, že zaberie Panamský prieplav?
USA, 24. decembra 2024 – “Panamský prieplav sa považuje za životne dôležitý národný majetok Spojených štátov, pretože zohráva kľúčovú úlohu pre hospodárstvo a národnú bezpečnosť USA. Bezpečný Panamský prieplav je rozhodujúci pre obchod USA a rýchle nasadenie námorných síl od Atlantiku po Tichý oceán a výrazne skracuje čas potrebný na doručenie tovaru do amerických prístavov. Spojené štáty sú najväčším používateľom prieplavu, ktorý predstavuje viac ako 70 % všetkej tranzitnej dopravy do alebo z amerických prístavov. Panamský prieplav, ktorý sa považuje za jeden z divov moderného sveta, sa začal prevádzkovať pred 110 rokmi a Spojené štáty stál obrovské množstvo životov a […]
Projekt Iceworm: Raketové základne v Grónskom ľade
USA, 11. decembra 2024 – Začiatkom 60. rokov plánovali Spojené štáty v Grónsku vybudovať sieť tunelov a základný pod ľadom. Plánovalo sa v nich umiestniť veľké množstvo raketových strategických komplexov pre prípadnú výmenu úderov so ZSSR. Projekt s názvom Iceworm bol vyvinutý v teoretickej rovine, no jeho praktická realizácia narazila na vážne problémy. V dôsledku toho práce nepokročili nad rámec prvých praktických akcií. “Ľadový červ” V 50. rokoch začali USA a ZSSR aktívne rozmiestňovať strategické balistické rakety a vážne uvažovali o možnosti vzajomních jadrových úderov . Za takýchto okolností sa otázky maskovania štartovacích miest a ich ochrany pred možnými […]
Maroš Šolc
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942