Trvalá realita Vianoc spočíva vo Vtelení: večné Božie Slovo sa stalo človekom. Ježiš z Nazareta, vtelené Slovo a večne splodený Boží Syn, teraz sedí po pravici svojho Otca.
Martyrológ na Štedrý deň oznamuje, že náš Pán prišiel na zem “s ochotou posvätiť svet svojím najmilostivejším príchodom.”Toto posvätenie sa prejavuje v nekonečnom spojení medzi druhou osobou Najsvätejšej Trojice a ľudskou prirodzenosťou, ktorá je s ním hypostaticky spojená.
Tento istý Bohočlovek, ktorý trpel, zomrel, vstal z mŕtvych a nanebovstúpil, je právom Kráľom nad všetkými spoločnosťami a opäť príde súdiť živých i mŕtvych. Uprostred všetkej tejto moci, slávy a majestátu nás Ježiš Kristus miluje ľudským srdcom, naplneným večnou, spaľujúcou a božskou láskou.
Kristovo posvätenie sveta a jeho vykupiteľský čin však neobnovujú stav Edenu. Namiesto toho otvárajú kampaň—boj proti zlu.
V klasickej meditácii z Duchovných cvičení svätý Ignác z Loyoly’predstavuje Krista ako Kráľa, ktorý chce “zvíťaziť nad celým svetom a všetkými [svojimi] nepriateľmi, a tak vojsť do slávy [svojho] Otca.” Tento duch napĺňa liturgické texty tónmi bojovnosti a božského triumfu.
Napätie vo vianočných’ liturgických textoch
Vianočná polnočná omša sa začína triumfálnym tónom, ktorý deklaruje Kristov majestát a autoritu:
Pán mi povedal: Ty si môj syn, dnes som ťa splodil.
V. Prečo sa pohania rozzúrili a ľudia vymýšľali márne veci?“
Tento úryvok, čerpaný z 2. žalmu, pokračuje:
Králi zeme povstali a kniežatá sa zišli proti Pánovi a proti jeho Kristovi.
Pretrhnime ich putá a odhoďme od seba ich jarmo.
Ten, čo prebýva v nebi, sa im bude smiať a Pán sa im vysmieva.
Vtedy im bude hovoriť vo svojom hneve a bude ich trápiť vo svojom hneve.
Pýtaj sa ma a dám ti národy za dedičstvo a končiny zeme do tvojho vlastníctva.
Vládnuť im budeš železnou palicou a rozbiješ ich ako hrnčiarsku’nádobu.
Podobne aj Graduál hlása:
S tebou je kniežatstvo v deň tvojej sily, v jase svätých: od lona pred dennou hviezdou som ťa splodil.
V. Pán povedal môjmu Pánovi: Sadni si po mojej pravici: Kým Ti nepoložím nepriateľov pod nohy.
Toto pokračuje počas celých Vianoc. Spomeňme si na introit “Svätodušnej omše” na Štedrý deň:
V tento deň zažiari svetlo, lebo sa nám narodil Pán: a bude sa volať Divotvorca, Boh-Hrdina, Otec-Veký, Knieža pokoja, ktorého vláde nebude konca.
V. Pán je Kráľ, v nádhere odetý; odetý je Pán a opásaný silou.
Tieto texty, ktoré zďaleka neostávajú len pri príchode pastierov, poukazujú na božskú autoritu a víťazstvo dieťaťa – Krista.
V “dennej omši,” evanjelium ohlasuje večné pokolenie Božieho Syna, rozširuje náš pohľad za časné udalosti Betlehema na večný majestát božského Slova.
Introit nedele v rámci vianočnej oktávy odkazuje späť na božské Slovo:
Kým všetko ticho mlčalo a noc bola uprostred svojho behu, z kráľovského trónu zostúpilo tvoje všemohúce Slovo, Pane.
Ak sa odvoláme na Knihu múdrosti, z ktorej je tento úryvok, nájdeme nasledujúce potvrdenie tohto bojovného ducha:
… ako zúrivý dobyvateľ doprostred krajiny skazy, s ostrým mečom nesúc Tvoj nefalšovaný príkaz, a stál a napĺňal všetko smrťou a stál na zemi, siahal až do neba. (Múd 18,15-16)
Ak si vo vianočnom období náhodne otvoríme misál alebo breviár, a nepôjdeme ďaleko, kým nájdeme takéto texty; a tie často zdôrazňujú, že toto víťazstvo nie je pre budúcnosť, ale už prišlo dnes.
Dvojitá povaha Vianoc
Celý advent sme sa modlili za príchod Krista, aby nás vyslobodil z temnoty a súdil živých i mŕtvych. Aj na Štedrý večer nám Cirkev pripomínala dvojakú úlohu Krista’ako Vykupiteľa a Sudcu:
Bože, ktorý nás rok čo rok tešíš očakávaním nášho vykúpenia, daj, aby sme my, ktorí teraz s radosťou vítame tvojho jednorodeného Syna ako nášho Vykupiteľa, naňho bez strachu hľadeli aj vtedy, keď príde ako náš Sudca, náš Pán Ježiš Kristus.
Vianoce teda oslavujú nielen nehu novorodeného dieťaťa, ale aj víťazstvo Boha nad temnotou.
Počas vianočného obdobia právom rozjímame o dieťati – Kristovi v jasliach, spievame koledy a rozjímame o pokore jeho narodenia.
Ale ako vidíme z vyššie uvedených textov, vianočná liturgia nás učí vidieť v tomto malom Ježišovi veľkú slávu a zároveň nežnú láskuvykupiteľa, víťaza, kráľa a sudcu.
Záver
Toto chápanie Vianoc by nám malo dať veľkú nádej. Svet je naďalej plný zla, zlí ľudia sa nás snažia zničiť a sú aj takí, ktorí chcú katolícke náboženstvo prekrútiť tým, že z neho urobia niečo, čo nie jea nemôže byť.
A predsa Kristus už zvíťazil. Aj keby sme my osobne boli zničení, vieme, že Kristus už zvíťazil a že jeho armáda a mystické telo pokračujú a budú pokračovať, kým nezostane nikto z jeho nepriateľov.
Ale namiesto toho, aby sme podľahli nenávisti, mali by sme sa modliť, aby Kristus “zničil” svojich nepriateľov tým najdokonalejším a najslávnejším možným spôsobom: tým, že ich obráti k sebe a všetkých nás zjednotí vo viere a láske. Keď sa na Vianoce tešíme z Kristovho narodenia, tešíme sa aj na jeho definitívny triumf, keď príde ako Sudca a Kráľ.
V ten posledný deň nech sa ocitneme medzi jeho priateľmi, a nie medzi tými nepriateľmi, o ktorých Polnočná omša vyhlasuje, že budú položení pod jeho nohy ako podnož a budú rozbití na kúsky “ako hrnčiarska’nádoba.”