Zásoby nafty v Európe sú takmer na nule

Zásoby nafty v Európe sú takmer na nule

Samotné orgány EÚ sa protiruskými sankciami dostali do slepej uličky, obyvateľstvo protestuje.

V dôsledku prudkého nárastu cien energií spotrebitelia v celej Európe šetria plyn a nezapínajú elektrinu vo svojich domoch. Končia aj zásoby motorovej nafty. Agentúra „Bloomberg“ odhaduje, že v EÚ zostáva nafty len na 40 dní. Dodávky z Ruska prakticky nič nenahradí. Ako sa stalo, že sa Európa dostala do palivovej krízy a či sa z nej dokáže dostať, zisťoval denník „Izvestija“.

Nafta je vážnym problémom

Európske ekonomiky čelia akútnemu nedostatku motorovej nafty, kľúčového paliva pre všetky priemyselné odvetvia a poľnohospodárstvo. Európa dostávala z Ruska asi 750 000 barelov denne. Rusko predstavuje približne polovicu dovozu nafty do Európy, oznámili na summite s názvom „FT Commodities Global Summit“ Russell Hardy a Thorbjørn Turnqvist, generálni riaditelia spoločností „Vitol“ a „Gunvor“.

Na Saudskú Arábiu, druhého najväčšieho dodávateľa, pripadalo v roku 2021 podľa FGE len 12% dovozu. Podľa „Francúzskej asociácie ropného priemyslu“ (UFIP) Francúzsko v roku 2020 doviezlo 25 miliónov ton motorovej nafty, z čoho štvrtinu tvorí Rusko. Spojené kráľovstvo je na 18% závislé od dovozu nafty z Ruska. Nemecko – takmer na 30%.

V týchto dňoch Spojené kráľovstvo oznámilo, že do konca roku 2022 postupne zruší dovoz ruskej ropy a ropných produktov. Najväčšia európska ekonomika, Nemecko, má v úmysle znížiť dovoz ruskej ropy na polovicu do júna a dodávky uhlia do tohtoročnej jesene. Okrem toho Európska únia zvažuje uvaliť na Moskvu ropné embargo. A keďže EÚ vyzýva na energetické embargo čoraz hlasnejšie, samotné európske spoločnosti sa snažia vyhnúť ruskej energii.

„To ešte zhorší už aj tak zložitú situáciu na európskom trhu s naftou,“ povedal Thorbjørn Turnqvist.

Zásoby sa míňajú

Podľa „Medzinárodnej energetickej agentúry“ bolo ku koncu januára v európskych krajinách 247,4 milióna barelov motorovej nafty. Podľa agentúry „Bloomberg“ toto množstvo vystačí na 40 dní. Dôsledky deficitu na seba nenechali dlho čakať. Vo väčšine krajín EÚ nafta zdražela ako benzín. Podľa Európskej komisie sa tak stalo prvýkrát po 15 rokoch. V polovici marca stála nafta na čerpacej stanici v Nemecku 2,312 eura za liter.

V Španielsku vyústil prudký nárast cien nafty do masových protestov pracovníkov v dopravnom priemysle. Kamionisti blokovali cesty a žiadali zastaviť prudký rast cien benzínu a nafty. Len za mesiac v Španielsku a Francúzsku palivo zdraželo o 15%. V Spojenom kráľovstve ceny benzínu dosiahli historické maximá nad 1,67 GBP (2,2 USD) za liter. V Nemecku zorganizovali vodiči úžitkových vozidiel motoristické zhromaždenie na protest proti rekordnému zvýšeniu cien benzínu a nafty. Podľa celonemeckého automobilového klubu ADAC je takýto rýchly rast zaznamenaný po prvý raz v histórii Nemecka. Na to, že je potrebné pribrzdiť ropnú a plynárenskú protiruskú hystériu, upozornil už aj šéf nemeckého ministerstva hospodárstva Robert Habeck. Okamžité stiahnutie ruskej ropy a plynu podľa neho vyvolá masívnu nezamestnanosť a zvýši chudobu.

Kde ju získať

Podľa „Eurostatu“ Spojené kráľovstvo pred pandémiou zásobovalo takmer polovicu domáceho dopytu po nafte dovozom. A takmer tretina všetkých dodávok pochádzala z Ruska. Teraz bude musieť krajina nájsť alternatívne zdroje, aby získala asi 100.000 barelov nafty denne (to je objem jedného tankera).

Problém nie je len v množstve, ale aj v tom, že zásoby sú nerovnomerne rozdelené. Niekomu skončia zásoby skôr, iným neskôr. Napríklad Fínsko a Dánsko ich budú mať dosť na viac ako pol roka a Spojené kráľovstvo a Nórsko sotva na mesiac.

Teraz sa európske ropné spoločnosti, ako poznamenal „Bloomberg“, snažia nájsť surovinu aj na Blízkom východe, v Ázii a Spojených štátoch. A obchodníci, znepokojení pochmúrnymi vyhliadkami, platia obrovské prémie, aby získali svoje zásoby. Rýchlosť vyčerpania týchto produktov bude priamo závisieť od toho, ako úspešné budú pokusy o nahradenie zásob.

Európske krajiny však v skutočnosti nemajú žiadne alternatívne zdroje dodávok motorovej nafty. A ako predpovedajú analytici, situácia sa bude len zhoršovať.

„Jedna z možností je zvýšenie spracovania ropy, ale aj tu je problém: čierne zlato z Ruska je v skutočnosti zakázané kvôli sankciám uvaleným na ruské ropné spoločnosti. Európa nebude schopná rozšíriť produkciu vlastnej ropy, aj keď budú reaktivované staré vrty — prietok v nich je príliš nízky, takže sa o to netreba ani pokúšať,“ poznamenáva Leonid Chazanov, nezávislý priemyselný expert.

„Pre európske rafinérie bude ťažké zvýšiť produkciu stredných destilátov vrátane nafty a vykurovacieho oleja,“ potvrdzuje John Cooper, generálny riaditeľ „Fuels Europe“, divízie Európskej asociácie rafinérií. Preto tvrdí, že by sa mali nájsť iné zdroje nafty, pravdepodobne za vyššie ceny.

Európa by sa naozaj mohla pokúsiť zvýšiť export ropy z USA, Afriky a Blízkeho východu. Ako však varuje Leonid Chazanov, zvyšovanie produkcie môže trvať dlho a tankery jednoducho nemusia stíhať. Nie každá ropa je zároveň vhodná pre európske rafinérie a okrem toho rozšírenie dodávok do Európy môže spôsobiť palivovú krízu v iných regiónoch sveta. Môžete sa pokúsiť kúpiť ropu vo Venezuele alebo Iráne, na ktoré sa tiež vzťahujú sankcie, s rizikom, že pod ne tiež spadnete. A opäť, pokým sa tam zvýši produkcia, a kým sa ropa dopraví do európskych prístavov, ceny môžu vyletieť do neba, tvrdí analytik.

V takejto situácii je podľa neho jediné východisko: pokračovať v nákupe motorovej nafty v Rusku a deklarovať ju v dokladoch ako produkciu z Turecka, Azerbajdžanu alebo odinakiaľ.

Napriek rozhodnutiu viacerých spoločností zaviesť „samosankcie“ bude tok ruských ropných produktov stále pokračovať a je možné, že zostane na rovnakej úrovni, uviedli pre agentúru „Reuters“ zdroje z európskeho trhu.

„Nafty je jednoducho málo, nemôžeme si dovoliť nebrať ruské palivo. Nechcú ruskú ropu, ale ak nebude iná alternatíva, vezmú ju.“

Oksana Belkina, Izvestija






Loading…